Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Dilemma - 6 januari 2010 16:00

Av Lionel Shriver


Efter att ha läst Hjärtdjur trodde jag att nästa bok skulle gå hur lätt som helst att läsa. Men ändå kändes "Vi måste prata om Kevin" tung att ta sig igenom, och det berodde inte på ämnet.


"Vi måste prata om Kevin" handlar om en vidrig unge som har gjort en massaker på sin skola och haft ihjäl flera personer. Boken är ett gäng brev som mamman skriver till pappan där hon resonerar kring händelser från Kevins uppväxt som gör det uppenbart att han var kapabel till något sådant. Breven är orimligt långa för att på något sätt kännas verkliga. Detaljåtergivningen från både hennes och pappans dialoger för ingående. (Det är självklart bra för läsaren, men det känns inte som brev...) Och som hon resoner. Fram och tillbaka. Vända upp och ner på. Ut och in. Vrida knut på sig själv. Säga emot sig själv. Dessutom är Kevin alldeles för vidrig för att han på något sätt ska kunna uppfattas som en verklig person.


Tankar som boken väcker är hur länge en förälder ska behöva stå ut utan att uppfattas som en dålig förälder. Att vara förälder verkar vara en riktig förlorarsituation. Hur man är beter sig och vad ungen än gör så är föräldern på något sätt ansvarig. Om inte inför domstol så åtminstonde i andras ögon. Kan man, när ett barn är 4 år, säga "nä, nu orkar jag inte mer" och lämna över ansvar och vårdnad till socialen?


Om man själv har barn kanske man kan känna någon form av paralleller till sitt eget förhållande till sin unge. Men för mig blir det bara en historia om en vidrig pojke och han mammas oändliga funderingar på om hon borde ha gjort något annorlunda.

Av Dilemma - 6 januari 2010 11:13

Jag ska hem till en kompis ikväll som egentligen bor ganska nära. Under normala omständigheter skulle jag cykla, men eftersom det är halt, fullt med snö och iskallt tänker jag inte göra det den här gången. Nu velar jag mellan att åka bil eller att gå. Det finns för- och nackdelar med båda.


Åka bil

Fördelar - Varmt, går fortare än att gå, slipper gå hem i mörker

Nackdelar - Måste hitta parkeringsplats, är inte säker på att bilen startar när jag ska hem efter att ha stått still i kylan


Fördelar - Kan dricka öl när jag är där (de andra ska dricka vin)

Nackdelar - Kommer antagligen att frysa ihjäl


Vad tycker ni? Bil eller fötter??

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards