Alla inlägg den 19 februari 2010

Av Dilemma - 19 februari 2010 21:38

Vi hade en kompis här. Hon har precis gått hem för hon skulle upp tidigt imorgon. Vi åt mat, drack drinkar och tittade på film. Yes Man. Hehe. Rolig film.

Av Dilemma - 19 februari 2010 14:21

Av: Jo Nesbø


Jag gillar egentligen inte deckare, men Jo Nesbøs böcker är underbara. De är genomtänkta, som läsare måste man vara vaken och hänga med, de har bra lösningar och spännande vändningar i snabbt tempo. Det är ingenting man bara slöläser.


Snömannen är (precis som Djävulsstjärnan) riktigt bra. (Frälsaren hade jag lite svårare för.) Även om jag, antagligen för att jag är så smart, ganska tidigt i boken kunde lista ut vem mördaren var tycker jag om att följa ledtrådarna och utredningen. Upplösningen är spännande och självklar. (Inte som i vissa knäppa deckare där mördaren är någon som det inte har pekat några tecken alls mot i boken.)


Jag gillar att Nesbø utnyttjar att det är bok han skriver för att hålla spänningen uppe. Många gånger skriver han bara ”han” eller ”hon” och det är inte säkert att det är den man tror att det är som det gäller. Det är otroligt spännande när till exempel kommissarien, Harry, träffar någon och säger att han vet vem det är, medan man själv hålls på halster och undrar ”vem är det?!?".


Det jag inte riktigt får grepp om i böckerna är referenser till tidigare fall. Alla böcker är helt fristående, men det underlättar helt klart om man läser dem i rätt ordning. Däremot kanske de inte är utgivna i Sverige i samma ordning som de är skrivna. I Snömannen står det flera gånger att Harry inte har fångat någon seriemördare i Oslo tidigare, men jag har för mig att det var en seriemördare även i ”Djävulsstjärnan”. Men böckerna blir inte sämre på grund av det luddiga händelseförloppet böckerna emellan. Jag längtar efter att läsa resten av böckerna också.


Ett tips är att läsa Snömannen på vintern, kanske allra helst när den första snön har kommit.


REKOMMENDERAR

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards