Alla inlägg under mars 2010

Av Dilemma - 26 mars 2010 12:24

Idag åt jag och W lunch på Landings. Vi ville ha en paus från Wayne's och prova något nytt. Om jag tittade ut över caféet från den platsen jag hade så kunde jag se nio stycken bord där folk satt ensamma och fikade. På vägen ut sen kunde jag se ännu fler. Först fick jag en känsla av att det var tragiskt, men sen tänkte jag att det kanske var bra. Att de också har någonstans att ta vägen.

Av Dilemma - 25 mars 2010 14:54

Anna Anka har nog redan förekommit i ett oräkneligt antal bloggar, mer förut än nuförtiden, så jag förstår om det här inlägget känns lite out of date, men jag måste ändå ta upp det här som jag har funderat en hel del på.


Det gäller hennes mest kända uttalande. Det där om avsugningar på morgonen. Det har ju skrattats, hånats, chockats och spekulerats en hel del om det där uttalandet. Och jag tycker att det verkar som att alla har tolkat det på olika sätt. Vad sa hon egentligen? Och vad var det hon menade?


En av tolkningarna, den vanligaste tror jag, är att hon påstod att hon ger sin man (idag snart ex-man) en avsugning varje morgon. Alternativt de mornar som han vill ha det. En annan populär tolkning är att hon tycker att kvinnor ska ge sin man en avsugning varje morgon. Eller varianten där Anna Anka utpekas som hycklare och anser att kvinnor ska ge sina män avsugningar på morgonen, men sedan visade det sig att hon inte gör det själv.


Jag såg det här programmet när det gick på TV. Jag kommer ihåg det där uttalandet. Jag kommer ihåg hur jag uppfattade det, och det var inte på något av ovanstående sätt.


Vad sa egentligen Anna Anka om avsugningen? Jag kommer inte ihåg det ordagrant så här långt i efterhand och jag blir gärna rättad om jag har fel. Men som jag minns det pratade hon om kvinnans roll, eller framförallt hustruns. Jag har för mig att hon sa att hon tyckte att en hustrus roll är att ställa upp för mannen. Att göra saker för honom, att finnas vid hans sida. Och så drog hon exemplet: om ens man vill ha en avsugning varje morgon då får man ge honom det.


Som jag uppfattade det där och då sa hon ingenting om att Paul ville ha en avsugning varje morgon, hon sa inget om att hon gav Paul en avsugning varje morgon, och hon sa inget om att det var en hustrus uppgift att ge sin man en avsugning varje morgon.


Däremot, om man tänker det osannolika fallet att en kvinna är gift med en man som varje morgon ber om en avsugning, så ska man som hustru ge honom det. Allt för att mannen ska vara nöjd.


Så uppfattade jag det när det visades på TV. Så har jag fortfarande för mig att det var. Jag blir lite förvirrad av alla tolkningar. Hur har du uppfattat hennes uttalande?


(En rolig kommentar i det hela var när en journalist frågade Paul om han fick en avsugning av Anna varje morgon, som, enligt journalisten, Anna Anka hade påstått, och Paul svarade att ”hon måste ha blandat ihop mig med någon annan”.)

Av Dilemma - 24 mars 2010 16:43

Min mobil har börjat krångla. Den är ganska gammal nu, så det är inte så oväntat, men jag vill verkligen inte köpa en ny. Problemet med min mobil nu är att batteriet tar slut alldeles för fort. Jag behöver ladda den kanske varannan dag. Och om jag har pratat med någon är den tom på batteri direkt, men sen kan batteriet vara halvfullt igen efter ett tag.


Den har också slutat känna av minneskortet ibland. Det märker jag om jag ska ta ett kort. Då fastnar inte kortet i mobilen, och går man in i kameraalbumet så finns det inga bilder där. Då måste jag starta om mobilen och ta ur och sätta i minneskortet. Då kommer bilderna tillbaka och den fungerar igen.


Enligt mamma så hörs jag också väldigt dåligt i mobilen, men det är bara hon som har det problemet så det kan nog bero mer på mamma än själva telefonen...


Om jag ska köpa en ny mobil så är det absolut viktigaste att det finns en bra kamera. Jag använder mobilen nästan bara till att ta kort. När jag köpte den så hade jag redan en mobil som jag var nöjd med och valde mellan min nuvarande mobil och en digitalkamera, och eftersom kameran var så bra i den så blev det mobilen. (Fast sen köpte jag en ny digitalkamera också, men den använder jag inte så ofta. Jag köpte den när jag åkte till USA.)


Alla jag pratar med säger att jag ska köpa en likadan mobil som de har, för den är bäst. Och alla har väldigt olika mobiler. Men den jag har nu, K800i, är redan bäst.


Vilken mobil är bäst?

Av Dilemma - 24 mars 2010 08:20

Det blir lite förvirring av att vara hos mina föräldrar på kvällen och sova där, och att vara hemma hos oss efter jobbet innan träningen. Nu har det ju bara varit så i två dagar än så länge och jag hoppas att vi faller in i rutinerna, men hittills har vi stött på lite problem.


Första dagen glömde jag frukosten, som jag hade köpt, hemma hos oss och igår när vi skulle träna kom W på att han hade glömt träningskläderna och träningskortet hos mina föräldrar. När vi kom till Friskis visade det sig att jag hade glömt hela plånboken, alltså var även jag utan träningskort. W har glömt vantarna och igår kväll märkte jag att jag saknade min klocka och mina örhängen. I morse hittade jag inte min halsduk så jag hoppas att den är hemma.


Det som har skapat störst problem var att vi glömde träningskorten. Jag hade vaktat på bokningssidan hela dagen för att få en plats till gårdagens spinningpass. Vi gick i god tid hemifrån för att hämta ut biljetterna i tid och få en bra cykel. Men så kommer vi till Friskis och båda är utan träningskorten. Då spelar det tydligen ingen roll att man har bokat, utan måste ändå vänta tills de outhämtade platserna släpps och försöka skynda sig att plocka ut sin plats innan någon annan gör det. Vi fick låna varsitt drop-in-kort. Vad nervöst det var att slåss om de där sista platserna. Det gick bra för både mig och W och vi fick varsin biljett, men det resulterade i att vi kom sent in på passet och fick välja bland de få cyklar som fanns kvar. Och eftersom vi hämtade ut våra biljetter med drop-in-kort, och inte våra personliga träningskort, så kommer vi att få en varsin varning. Det tycker jag inte känns helt rätt. Att man får en varning för att man har bokat, men inte gått på passet, när man visst har gått på passet. Man blir ju straffad för att man har bokat. Det hade varit bättre för oss igår att inte ha bokat alls, enda skillnaden då hade varit att vi sluppit varningen.

Av Dilemma - 23 mars 2010 16:22

Jag vet inte hur det gick till, men idag när jag gick in på Friskis bokningssida för att se om de hade släppt spinningmarathonplatserna var det redan fullbokat. Igår gick det inte att boka, och idag vid 08 på morgon var det fullt. Jag förbereder mig på att gå i alla fall och hoppas på att någon avbokar.

Av Dilemma - 22 mars 2010 16:30

Jag är hemma och mellanlandar efter jobbet innan jag ska iväg till Friskis och sen hem till mamma och pappa. Badrumskillarna har hunnit med en hel del på bara en dag. Så här såg det ut i badrummet när jag kom hem:

  

Av Dilemma - 22 mars 2010 07:45

Nu är det dags! Idag sätter de igång och river badrummet. Nu flyttar vi ut till mina föräldrar på obestämd tid (ca 4-5 veckor).


Farväl hemska badrumsinredning.


  

Av Dilemma - 21 mars 2010 20:59

När jag kom till Göteborg i fredags började jag med att hälsa på hemma hos en kompis som har ny lägenhet och ny katt. Jag tänkte att jag skulle behöva ställa mig in hos den katten lite först för att jag aldrig hade träffat den förut, men när den fick syn på mig så kom den fram direkt och strök sig mot benen och spann. Riktigt orädd och social och supergullig var den.

  


På lördagen var det bagarutställning i Nordstan. Där visade de upp olika bakverk. Det fanns bakverk som var bakade av marsipan...

   


...av socker...

   


...och av deg.

   


En lite märklig sak hände när vi var på ett café. Jag och syrran beställde färspressad apelsinjuice och den juicen pressade de på plats på cafét. (Det är den absolut godaste juicen som finns, den smakade inte alls som färskpressad juice som man köper i förpackning på Ica.) Eftersom de skulle pressa juicen efter att vi hade beställt den så sa tjejen i kassan att vi kunde sätta oss och att de skulle komma ut med juicen. Jag och syrran satte och pratade och tänkte inte särskilt mycket på vad som hände runt omkring oss. Efter att tag ser jag en tjej (inte samma som stod i kassan) med två juice i händerna och förvirrad, sökande blick. Jag vinkar inte till henne för att hon ska se oss. Hon kommer fram, ställer bestämt ner glasen på vårt bord, säger "jag har ropat fem gånger" och vänder sig tvärt om och går.   

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards