Alla inlägg den 5 april 2010

Av Dilemma - 5 april 2010 20:15

Av: Helena Richardson


Det här är en verklig historia om Helena som har två söner som både lider av en genetisk sjukdom. Mathias är äldst och bortom all räddning. I boken är han lam, döv, stum, blind och matas genom en sond i magen. Felix, som är sju år yngre, är än så länge symptomfri. För att rädda Felixs liv behövs en HLA-identiskt syskon som kan donera benmärg, och boken handlar om Helenas försök att få till detta syskon. Hennes försök blir det första i Sverige och lagstiftningen har ändrats utifrån hennes situation.


Det märks att det inte är en författare som har skrivit boken. Det känns mer som Helenas egna anteckningar och tankar kring den här perioden. Det hoppar mycket fram och tillbaka och återkommer ofta till samma saker. Jag upplever boken mer som en dokumentär, och eftersom det finns en dokumentär om henne så kanske det är bättre att se den. I boken pendlar det hela tiden mellan 2006 och 2008 och det är ibland lite svårt att hålla reda på vad som hände när. I vilken ordning Mathias förlorar sina sinnen är till exempel luddigt.


Boken lämnar en hel del frågor och när jag har läst klart vill jag veta mer. Men det är svårt att få reda på mer. Hon finns inte på Wikipedia och Google hänvisar mest till artiklar skriva 2008. I början av boken skriver Helena att även hennes brorsa behövde testa sig för att se om han hade sjukdomen. Om han hade det eller inte får man aldrig reda på.


Boken har även en del stavfel och uteblivna ord, sånt som jag stör mig på när jag läser. Det känns också mycket som ett försvarstal från Helenas sida, hon vill förklara sig och hennes syn på reservdelssyskon. Jag tror att boken hade mått bäst av att skrivas tillsammans med en erfaren författare. Det är en intressant historia, och den kan nog bli både spännande och gripande om man skriver den på rätt sätt.


AVRÅDER



Av Dilemma - 5 april 2010 18:02

Nu har jag bott hos mina föräldrar, i väntan på att badrummet ska bli klart, i nästan två veckor och det har faktiskt gått riktigt bra. Jag längtar inte hem och jag tycker att tiden har gått riktigt fort. Det enda jag har saknat är min dator hemma. Men nu behöver jag inte sakna den heller för idag köpte jag en laptop.


  

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards