Alla inlägg den 28 april 2010

Av Dilemma - 28 april 2010 21:14

Av: Lars Kepler


Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, men jag tycker inte att de införlivades. Jag blev förvånad över att språket var både platt och onyanserat. Det var ingen fröjd rent språkmässigt att läsa den. (Det kan till viss del bero på att jag läste ”Fördjupade studier i katastroffysik” precis innan, som med sitt språk verkligen fångar läsaren.)


Eftersom Hypnotisören är en populär bok som har fått mycket uppmärksamhet tänkte jag att det den saknar i språk kommer den att väga upp med en otroligt spännande historia. Men inte heller det lyckas den med. Jag tycker aldrig att det blev riktigt spännande. Många gånger kändes det bara dumt och förutsägbart. Jag blev aldrig riktigt intresserad av historien och samtliga karaktärer i boken är fåniga. Det finns ingen ”hjälte” som imponerar, som jag ”hejjar” på.


Ungefär i mitten av boken, när jag märkte att det här verkar inte leda någonstans, förväntade jag mig att det åtminstone skulle komma en riktigt oväntad tvist på slutet. Så att man får den där känslan av ”aha, var det så det var” som jag tycker är viktigt i en deckare. Men nej, allt är som det från början verkar vara. Jag tycker också att det finns en del lösa trådar som inte fångas upp ordentligt.


Det mest spännande med hela boken var nog innan man visste vilka som gömde sig bakom pseudonymen.


Det här är en deckare helt enkelt, en i mängden. Helt okej slö sommarläsning (även om boken utspelar sig på vintern), men inte mer än så.

Av Dilemma - 28 april 2010 14:00

På torget utanför min lägenhet kan man köpa otroligt billig och fräsch frukt. Det här blev min lunch idag; ananas, clementin, kiwi, plommon, rädisor och avocado.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards