Alla inlägg den 5 maj 2010

Av Dilemma - 5 maj 2010 16:15

Jag kollade på How it's made igår. Det är ett program där man får se hur man tillverkar olika saker. Det kan vara vad som helst. Oftast är det gjort i fabrik, men ibland är det hantverk. Det kan vara en baseboll, en brandbil, en åra. Ja, vad som helst. Och ibland är det ätbara saker. Godis, polkagrisar, nachos, filodeg. Men igår, då var det kycklingar.


Det börjar med att äggen staplas i ett rum, och sedan när de nästan är klara åker de iväg till ett annat ställe för att kläckas. Jag kanske har varit naiv, men jag trodde att de nykläckta kycklingarna sedan skulle iväg till en mysig hage och få mat och vatten och växa till sig i lugn och ro. Så var det absolut inte.


Kycklingarna rullar iväg på ett band. De kommer upp på rullande stavar, där mellanrummet mellan stavarna är för litet för att äggskalet ska åka igenom, men tillräckligt stort för kycklingarna. Kycklingarna sprattlar, försöker hålla balansen på rullstavarna och försöker hålla i sig för att inte ramla igenom. Jag önskade så att någon hade jobbet att gulla med de här kycklingarna för att de ska känna sig trygga. (Jag anmäler mig!)


Efter ett tag kommer de på sitt löpande band fram till en människa. Men det blir inget gullande. De lyfts oförsiktigt i vingen för att könsbestämmas. Det kan man tydligen göra på fjädrarna. Sen kastas de ner i olika rör beroende på kön och transporteras vidare.


Det slutar med att den svenska speakerrösten säger att om man tycker att det är obehagligt så ska man välja frigående kycklingar. Hur skulle man kunna göra annat efter att ha sett det där.



Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards