Alla inlägg den 22 maj 2010

Av Dilemma - 22 maj 2010 22:59

Ikväll har vi varit på den Thailändska restaurangen Koh Phangan. Det var riktigt bra där. Helt galen inredning. Mycket färgglada smålampor och krimskrams. Och ibland "åskade" det.


Maten var bra. Till förrätt valde jag en scampisoppa som de hade märkt som "Very hot", och det var den, men det är bra att de vågar krydda maten. Den var smakrik och väldigt god. Till huvudrätt valde jag lax, och jag har aldrig ätit en så stor laxfilé. Alla portioner var gigantiska. Jag har aldrig blivit så mätt på restaurang någon gång.

    

 

Av Dilemma - 22 maj 2010 16:46

Jag köpte rädisor på torget utanför mig. Jag visste inte att de kunde vara så olika stora...


 

Av Dilemma - 22 maj 2010 12:58

Av: Emma McLaughlin och Nicola Kraus


Jag brukar tycka att när det är två författare till en bok så är det en varningsklocka. "Ju fler kockar" så att säga. Jag tänker mig att en riktigt bra författare kan komma på en bra historia, och få ner den på papper, på egen hand, utan att vilja ha inblandning av ytterligare en författare.


"Min förlorade oskuld" är en lättläst chick lit som nog passar bäst för tonåringar. Jag tog med den på kryssningen, och då var den alldeles lagom att läsa när jag hade en kort stund över.


Vartannat kapitel i boken utspelar sig i nutid (2005) och vartannat är glimtar från olika år innan dess. Jag gillar det upplägget.


Det är något med språket i boken som gör den lite trög att läsa. Jag tror att det kan bero på översättaren. Det är säkert inte de bästa översättarna som får sitta och översätta chick lit. Ibland i konversationerna så tycker jag inte alls att det känns naturligt. De svarar väldigt konstigt på varandras kommentarer när de pratar. Dessutom avstavas ord med bindestreck på märkliga ställen. Tex snä-lla. Som om det har blivit något fel vid sidbrytningen. Oerhört irriterande i vilket fall som helst.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards