Alla inlägg under maj 2010

Av Dilemma - 19 maj 2010 18:48

Sista dagen. Den här semestern har gått fort. Den här gången var kryssningen en natt längre än förra gången vi åkte, men det känns ändå kort. Men det har varit en lugnare kryssning den här gången, så det känns ändå som att den inte har gått riktigt lika snabbt. Det beror nog delvis på att vi hade sen middag den här gången. Förra gången hade vi tidig middag och då var allt stressigt innan dess, men sen väldigt lugnt efter middagen. Nu har vi sen middag och då blir dagen mycket längre och man hinner med mer. Däremot är det kortare efter middagen, men då gör man ändå inte så mycket annat än att dricka drinkar och sitta i barer. En annan fördel med sen middag är att på den här resan händer det faktiskt att vi kan känna oss lite hungriga när det är dags för middagen.

Idag har vi i stort sett bara slappat. Vi var med på ett nytt quiz, också med TV-serie melodier, men den här gången var serierna från 70-talet och vi hade ingen chans. Annars har vi mest hängt i poolområdet.

Snart är det dags att packa för hemresan imorgon. En lite märklig grej är att man inte får ta av sin väska själv. Den måste vara färdigpackad och ställas ut utanför hytten senast kl 23 ikväll. Sen får man tillbaka den efter avstigning imorgon. Allt man behöver ikväll och imorgon får man packa i handbagaget.

Båten kommer att komma fram till Oslo ca två timmar tidigare än tänkt. Det har skyndat sig lite för att ha tid att sanera hela båten en gång till innan nästa gäng. Kl 05 ankommer vi till Oslos hamn. Vi har avstigning vid 07.30, och då har vi bokat en buss som går direkt från hamnen till flygplatsen. Vi kommer att vara där i väldigt god tid.

Det som är kvar för oss ikväll är en avskedsshow och middag. Det har varit en härlig semester och det är tråkigt att det redan är över.

Av Dilemma - 18 maj 2010 18:33

Idag stannade båten i Amsterdam. Eftersom jag och W var i Amsterdam i somras så hittade vi lite, och det kändes bra. Annars är det ganska svårt att på kort, begränsad tid hinna uppleva en helt ny stad. Jag känner mig inte säker på att vi såg det bästa av Brygge igår. Men idag så vet jag att vi var i centrum.

Vi gick i affärer (framför allt souveniraffärer), vi gick längs den där kända blomstergatan, vi tog en öl på ett torg som de har med många uteserveringar, vi gick omkring, vi köpte stroopwafels, vi åt pannkakor och vi gick igenom Red Light District (den bilden har jag censurerat här nedan för att inga känsliga ska finna det stötande). När vi drack ölen åt vi även Bitterballen. Det borde man göra när man är i Amsterdam. Det är typ ett öltilltugg som består av stuvat kött som är friterat i en boll. Man äter det med senap, och det är faktiskt riktigt gott.

Magsjukan har brutit ut på båten igen. Nya fall har rapporterats. Idag på frukosten fick man inte ta av maten själv, utan personal la upp det man pekade på på tallriken. Och vi har fått vår hytt sprayad. Det knackade på en kille i blå skyddsdräkt och ansiktsmask. Han hade en maskin som såg ut som en insektsutrotare och bad oss gå ut ur hytten. Jag hoppas att vår Belgiska choklad inte tar smak av den där sprayen.

Av Dilemma - 17 maj 2010 18:25

Idag har vi varit i Brygge. Det var en fin stad med stora gamla byggnader och med soligt och fint sommarväder. Mitt uppdrag var att köpa Belgisk choklad, och det lyckades jag med. Vi hittade en enorm godisbutik med allt möjligt godis. Jag hoppas att den här Belgiska chokladen är godare än den som säljs i Sverige. (Inte för att den som säljs i Sverige inte är god, utan för att den här var mycket dyrare.) Men asken var värdigt fin också, den måste vi spara när den är tom.

Vi åt lunch på en uteservering och Belgisk våffla i en park innan vi begav oss tillbaka till båten.

Idag är det 17 maj, så det är hysteriskt nationaldagsfirande på båten. Det finns 1500 Norrmän ombord. Och Norrmän verkar ta det här med nationaldag på lite större allvar än vad svenskar gör...

Av Dilemma - 16 maj 2010 18:02

Dag 1 på kryssningen blev kortare än vad det var tänkt. När vi kom fram till hamnen visade det sig att ombordstigningen var flera timmar försenad. Det hade varit magsjuka ombord och nu höll de på och sanerade hela skeppet. Vi tog en av deras gratisbussar in till Oslo och hängde där i några timmar innan vi steg på. Så många färdmedel som jag åkte igår har jag nog aldrig åkt på en och samma dag förut. Vi hann med tåg, flyg, taxi, buss och båt.

Väl ombord på båten så hann vi inte med så mycket. Vi installerade oss i hytten, hade nöd-larms-övning, tittade på välkomstshow, åt middag och drack goda drinkar.

Idag har jag tränat på gymmet. Med gigantisk frukostbuffé, gigantisk lunchbuffé och trerättersmiddag varje dag gäller det att träna när tillfälle ges. Jag har hängt i poolen också, varit med i quiz (som vi kom på andra plats i) och tittat på bio (Yes man). Ikväll blir det show, middag och drinkar igen.

Av Dilemma - 15 maj 2010 05:45

God morgon!

Jag är uppe med tuppen. Nu är läget under kontroll känns det som. Allt är helt färdigpackat. Jag har dubbel och trippel kollat att jag har pass och boardingpass och andra viktiga grejer flera gånger. Enligt smhi är askmolnet på väg bort, och enligt SAS ska alla flyg gå på utsatt tid. Och vi har fixat en vägbeskrivning från Olso flygplats till hamnen. Nu är det bara att åka :)

Av Dilemma - 14 maj 2010 20:39

Nu har jag småpackat hela dagen och jag tror att jag har fått med allt som kan packas idag. Det som är kvar nu är typ smink och tandborste, sånt som jag får packa efter att jag har använt det imorgonbitti.

Jag har börjat få en känsla av att 5 dagar går väldigt snabbt. Det känns redan nu som att jag snart kommer att vara hemma igen, och det känns tråkigt.

Jag och W har nyss kollat på Mamma Mia!. Jag gillar verkligen den filmen. Underbar. Jag behövde ett bot mot min resfeber. Vi köpte en flaska champagne som vi delade på samtidigt. Och när den var slut så råkade vi övergå till flera av våra likörflaskor. Så nu känns det här med resan och packning inte alls särskilt jobbigt egentligen. Jag hoppas bara att jag får med mig allt.

Imorgon ska vi gå upp riktigt tidigt. Vi har inte bestämt oss helt än, men kanske kl 05.00 Fy fan! Då får vi kolla hos smhi var askmolnet befinner sig. Annars har min mamma föreslagit att hon skjutsar. Supersnällt, men jag hoppas att det inte behövs.

Här sitter jag med packning och ångest.

Av Dilemma - 14 maj 2010 17:03

Ett dygn från nu sitter jag på kryssningsfartyget Vision of the Seas tillsammans med W och två kompisar. Förhoppningsvis. Jag har ringt till SAS, men de kan inte säga mer än vad som står på hemsidan. Och på hemsidan står det ju att planen går fram till det visade sig att det inte gick. Men det verkar faktiskt lugnt. Vi har checkat in nu och planerar att avboka nattbussen.

Det kommer att bli riktigt härligt att åka båten igen. Jag har saknat Some Enchanted Evening Lounge sedan jag klev av sist. Och förra gången fanns det en massa saker att göra som vi aldrig hann med, som vi ska försöka göra den här gången istället. Klättra klättervägg till exempel.

Jag tar med mig Laptopen som jag köpte för några veckor sedan. Jag ska försöka lägga upp lite bilder under resans gång. Det beror lite på möjligheten till Internet, men det är nog inget problem. Så håll utkik.

Av Dilemma - 13 maj 2010 21:43

Nu har jag packat färdigt. I alla fall för ikväll... Jag har hela dagen imorgon på mig att packa också. Antingen åker vi sent imorgon kväll, eller så åker vi tidigt på lördag morgon. I vilket fall som helst så hinner jag packa resten imorgon. Nu orkar jag inte tänka mer på packning.

W fyller år idag och han fick Twin Peaks serien av mig på DVD. Istället för att packa det sista nu så ska vi titta på första avsnittet.