Alla inlägg den 4 september 2010

Av Dilemma - 4 september 2010 12:47

Av: Elaine Bergqvist


Det här är en bok om härskartekniker för att lära sig känna igen om man har blivit utsatt för härkarteknik eller om man har utsatt någon annan för härskarteknik. Man ska lära sig bemöte olika härskartekniker så att folk ska sluta med härskarteknik.


Mycket av det som står i boken håller jag inte med Elaine om, och resten kan jag hålla med om för att det är självklara grejer. Det finns inget som jag tycker att jag lär mig, ingenting som jag kan ha användning av för att jag har läst boken.


Många av argumenten och förslag på dialoger är helknasiga och jag har svårt att föreställa mig att ett samtal skulle kunna se ut så på riktigt. Jag tror att om man börjar svara som Elaine föreslår så kommer man att anses som väldigt märklig.


Det finns mycket som jag stör mig på i boken. Bland annat att typsnittet på texten i exemplen är så tunn att den knappt går att läsa när jag har en lampa som lyser rakt ner i boken. På sida 41 skriver Elaine om det "svengelska" uttrycket "kill your darlings" som, så vitt jag vet, är ett renodlat engelsk uttryck. Jag tycker att Elaine skriver för mycket om sig själv och de flesta gångerna låter det som om hon antingen skryter eller försöker förklara/försvara sig. Jag tycker också att det är underligt att det precis i slutet av boken står "Det finns väldigt många härskartekniker och alla ryms inte i boken du håller i." Boken är indelad i sju härskartekniker och jag blir ju nyfiken på vilka de övriga är. Även om hon inte skulle gå in på de övriga lika noggrannt som hon har gjort med de sju första så tycker jag att hon kunde ha räknat upp vilka de kan vara.


Om man vill läsa en bok om samtal och hur man blir bättre på att bemöta folk föreslår jag "Samtalet: Men känslomässig intelligens" av Hilmar Hilmarsson.


AVRÅDER

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards