Direktlänk till inlägg 29 oktober 2010

Händelserik dag

Av Dilemma - 29 oktober 2010 23:47

Idag började vi dagen med att ta en promenad för att undersöka staden och tittade bland annat på Parlametshuset. Vi gick också till S:t Stefans Basilika och gick där upp till panoramabalkongen för att se ut över Budapest. Det var en bra utsikt men det var väldigt många trappor för att komma upp dit. Det var det ju värt så klart, även om det inte kändes så när jag var halvvägs.


Vi shoppade lite, åt sen lunch och gick sedan tillbaka till hotellet, plockade på oss badkläder och gav oss av till badet Gellert. Det var ett riktigt trevlig bad. Stort och pampigt och fint där inne. Först simmade vi lite i en "vanlig" pool, men det kändes ändå häftigt på grund av lokalen. Sen satt vi ett tag i en varm pool och slappade och pratade. Men efter det gav vi oss ut på en liten upptäcktsfärd och hittade en varm pool utomhus. Det var den bästa poolen och vi var i den i ungefär en timme. Där var vi nästan ensamma, vattnet var varmt och skönt, himlen var helt svart och staden var upplyst och ovanför poolen låg ångan från det varma vattnet som en dimma. Det var en riktigt härlig badupplevelse.


När badet stängde gick vi hem och böt om och gick ut för att äta på en restaurang. Jag och min kompis beställde King Crab. Jag vet inte hur en king crab ser ut, men jag vet att den inte kan se ut som räkorna vi fick in istället. Jag kommenterade att det inte var vad vi hade beställt och en manlig kypare gick in och pratade antagligen med kocken, men kom tillbaka och sa bara att det var det enda de hade. Om jag hade vetat att de inte hade king crab hade jag inte beställt de här räkorna som jag fick, jag hade antagligen beställt laxen. Men när vi hade ätit klart kom vår kvinnliga kypare och jag kommenterade saken för henne också. Hon bad väldigt mycket om ursäkt och jag och min kompis fick choklad crêpes gratis till efterrätt som kompensation. Vi lämnade restaurangen på bra humör.


Nu sitter vi på hotellet och softar med en flaska ungerskt Tokajer vin.


Parlamentshuset:

 

S:t Stefans basilikan:

 

Goulash-lunch: 

Gellert:

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dilemma - 22 februari 2023 11:25


Av: Hans Olsson   Veronika beställer superhjältepiller på Internet och får förmågan att bli väldigt smal, men tyvärr medföljer vissa defekter. Snart hamnar hon i ett sammanhang tillsammans med andra defekta superhjältar, ihopsamlade av Waste Disp...

Av Dilemma - 29 januari 2023 17:19


Av: Joanna Campbell   Jag har läst om en serie gamla hästböcker från 90-talet. Jag hade bok 2-10. Alla böcker går att läsa fristående, men de hänger också ihop så mycket så att den ena börjar ofta direkt där den förra slutar, så det kändes som om...

Av Dilemma - 2 december 2022 13:28


Av: Michael Ende   Det här är en ungdomsbok som jag läste när jag var barn, och som jag nyligen läste om. Den tyske författaren Michael Ende har även skrivit Den oändliga historien, vilket blev en supersuccé. Och jag kommer ihåg det som att jag t...

Av Dilemma - 29 augusti 2022 14:22


Av: Kristina Sandberg   Sörja för de sina och Liv till varje pris är del två och tre i triologion om hemmafrun Maj, som inleds med Att föda ett barn.    I första delen hade jag svårt för att komma in i språket i boken, men med del två och tre...

Av Dilemma - 27 juni 2022 11:45


Av: Lillemor Östlin   Jag läste den här boken samtidigt som jag tittade på TV-serien Clark på Netflix, och jag känner att jag blandade ihop dem lite. De påminner lite om varandra.   Hinsehäxan är en självbiografi om Lillemor Östlin som har sp...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards