Alla inlägg under oktober 2010

Av Dilemma - 16 oktober 2010 23:35

Igår var vi och såg Romeo & Julia på Lyceum Theatre. Även fast jag kan hela historien utantill så tyckte jag att det var bra. Jag trodde innan att det skulle vara svårt att hänga med i replikerna efter som de skulle prata på skottska och på vers, men det var inga problem. Här i Edinburgh pratar de inte alls som i Trainspotting, utan har väldigt tydlig och lättförstådd engelska.

Idag åkte iväg på en busstur som först tog oss till Glenkinchie Destillery. Där fick vi en guidad genomgång av deras whiskytillverkning som avslutades med provsmakning. De tillverkar ganska snäll och mild whisky där så även fast jag inte alls gillar whisky så tyckte jag att provsmakningen gick okej.

Här är destilleriet:

(Wilhelm; den här följer med hem till dig. Ses imorgon.)

Efter whiskyprovningen åkte vi till Melrose där vi åt lunch på den här restaurangen:

Vi åkte också till Roslin och besökte Rosslyn Chapel. Den som har läst/sett "Da Vinci koden" vet att en scen mot slutet utspelar sig där.

När vi efter utflykten var tillbaka i Edinburgh åt vi middag på en annan bra fiskrestaurang; Creelers, 3 Hunter Square. (De har väldigt mycket musslor här i Edinburgh, tydligen finns det till och med ett snabbmatställe med musslor.) Den här restaurangen hade egen fiskebåt och eget rökeri. Alla var nöjda med maten. Båda restaurangerna som vi har varit på har blivit utvalda efter rekommendation och de har verkligen varit bra. Det som ska varnas för i matväg är däremot pubmaten. En i gänget som har bott här ett tag beskriver den som att den är inte bättre än hos en kompis med micro. En annan ur gänget som trots det valde att äta en paj på puben berättade att han fick en fryspaj som de micrade, men som fortfarande var kall i mitten. Maten på "matställen" är mycket bättre och det bästa av allt är att det kostar lika mycket.

Imorgon är det hemfärd tidigt, så det är nog bäst att börja packa nu...

Av Dilemma - 15 oktober 2010 18:18

Inne på The Elephant House satt J.K Rowling och skrev delar av Harry Potter.

Greyfriars Bobby är en hund som levde i Edinburgh på 1800-talet. Bobby och husse var oskiljaktiga, men husse dog när Bobby var 2 år. Bobby blev känd i Edinburgh för att han i resterande 14 år av sitt liv satt och väntade vid sin husses grav. Det finns både filmer och böcker om Bobby.

En mysig gränd i närheten av hotellet.

Utsikt över Edinburgh från slottet.

Hotellet som jag bor på. Jag är väldigt nöjd med hotellet. Det ligger centralt och bra till och har bra standard.

Mitt hotellrum.

Här myser jag med min cashmere-halsduk som jag har köpt. Det finns mycket cashmere i Skottland.

Av Dilemma - 14 oktober 2010 23:15

Nu är jag i Edinburgh med mitt jobb och jag gillar staden. Jag har gått runt och kikat lite och det blev fish and chips till lunch. Middag åt vi på en fiskrestaurang som var riktigt bra (Fishers in the City, 58 Thistle Street).

Jag bor på ett hotell ganska mitt i staden, i närheten av ett slott.

Det här är precis utanför hotellet.

Här är universitetet som vi besöker:

De håller på med någon utgrävning på gården mitt i universitetet. En ganska osäker andrahandskälla sa att det var någon av någon tidigare drottnings män som på 1500-talet blev sprängd i en byggnad och nu har de kommit på att det var här. Kanske är det delar av honom och huset som de gräver efter.

Av Dilemma - 13 oktober 2010 22:09

I morse var jag hos tandläkaren. Först såg det bra ut sa han och på röntgenbilderna såg allt bra ut. Han är lite missnöjd med min tungpiercing, han frågade om han hade berättat vad han tyckte om den. Jag skrattade och sa att det sa han varje gång och frågade om jag hade berättat vad jag tyckte om den.

Sen petade han med en vass pinne ner i tänderna och plötsligt fastnade pinnen i två tänder. Då blev han fundersam och tryckte hårdare och hårdare och fick den att fastna mer och mer. Sen kom han fram till att det kanske bara var något som man kunde ha i tandemaljen eller att det var början till ett hål, och om det var börjat till hål då kunde det gå fort och bli ett jobbigt hål inuti tanden om vi inte åtgärdade det.

Jag ska tillbaka i november. Han frågade om jag ville ha bedövning och jag frågade varför man inte skulle vilja ha bedövning. Vissa kan tycka att det känns lite obehagligt med bedövningen förklarade han, men jag föreställer mig att det känns bra mycket obehagligare att laga hålen utan bedövning. När jag skulle gå tog han i hand och log stort och sa att han tyckte att det skulle bli så roligt att få träffa mig igen. Han är roligt han, min tandläkare.

Efter jobbet hade jag sista tillfället av min rallylydnadskurs. Nu känns det som att kursen gick snabbt. Jag hade tävlingsbana sista gången och jag tycker att det var en rolig avslutning. Alla verkade nöjda. Jag är väldigt glad över att jag har haft tur med vädret under kursen. Till och med under de där veckorna när det regnade så mycket klarade vi oss under kurstillfället.

Nu på kvällen har jag packat. Imorgon bär det av till Edinburgh, Skottland, med jobbet. Jag kommer tillbaka på söndag.

Av Dilemma - 12 oktober 2010 21:08

Knappt har 50-öringen hunnit försvinna så råkar jag läsa på Aftonbladet att det ska införas en 2-krona. En av anledningarna är tydligen att minska mynthanteringen och att det kommer att bli enklare att frakta mynt när man kan använda 2-kronor istället för 1-kronor. Har de som har bestämt det här hört talas om 5-kronor, undrar jag?

Av Dilemma - 11 oktober 2010 18:04

Jag har skaffat en ny mobil. En av de här nyare sorterna. En android, en sån som jag inte alls hade tänka skaffa mig. Jag fattar nästan ingenting av den än så länge.

Anledningen till att det blev såhär var för att min förra krånglade. Den är ju bara ett halvår gammal, men varje gång jag laddar den så blir det laddningsfel. Eftersom den var så pass ny så gick jag till 3 för att försöka få det fixat. De ville skicka iväg den på lagning i två veckor och tyvärr hade de slut på låne-mobiler just då. Jag sa att jag kunde komma tillbaka senare i veckan för mobilen fungerar ju, den har bara lite kort batteritid. Men sen berättade jag också att jag var missnöjd med kameran och frågade vad det fanns för mobiler om man ville ha en bra kamera och helt plötsligt hade jag köpt en sån.Sony Ericson, Xperia, X10. Jag har provfotat lite med den men jag undrar om inte min gamla gamla mobil, K800, fortfarande äger i kameran (eller så minns jag den bara som mycket mer fantastisk än vad den var).

Sen jag skaffade min förra mobil, C510, så har nästan alla bilder här på bloggen varit tagna av min digitalkamera eller av W's iPhone för att jag tycker att C510 inte har levererat.

Här kommer ett exempel, båda bilderna är tagna vid samma tillfälle.

Här är nya mobilen, X10:

Och här är C510, den jag skaffade för ett halvår sen:

Av Dilemma - 10 oktober 2010 20:40

Idag har jag ridit igen för ett ridtillfälle som jag missade någon söndag när jag var ute på tävling med Wilma. Först red jag en lektion och sen red jag min vanliga lektion efter. Gruppen som jag red igen i är bättre än min egen. Det var hoppning idag. Det gick bra för mig bortsett från att jag ramlade av. Hästen tvärtstannade framför ett hinder och jag mer eller mindre gled av över halsen. Jag fick inte ont någonstans som tur var. Men efter den incidenten gick det bra, då drev jag på mer innan hindren och kom med mer fart. (Det var lite synd att jag ramlade av för eftersom det var en bättre grupp så hade jag ställt mig in på att det kanske inte skulle gå så bra för mig, men mitt mål var att inte ramla av. Failure, alltså...) Nu funderar jag seriöst på att skaffa en sån där väst som alla andra har som skyddar ryggen. (Julklapp, mamma?)

Av Dilemma - 10 oktober 2010 12:08

Den här helgen har jag varit "ledig" både lördagen och söndagen, jag har inte haft något tid att passa tidigt på morgonen någon av dagarna. Jag har tittat i kalender och det var 7 veckor sedan sist. Det är helt fantastiskt, känns helt overkligt, nästan som att jag har semester. Det bästa med att inte behöva ställa väckarklockan en helgmorgon är att jag kan vara vaken hur länge jag vill på fredag- eller lördag kväll, och sånt gillar jag.