Alla inlägg under oktober 2010

Av Dilemma - 8 oktober 2010 22:19

Nu har jag äntligen ätit årets kräftor. Mums! När jag var liten behövde jag varje år bli visad hur man skalar kräftor, men nu använder jag mig alltid av samma metod. Det finns ett sätt som är överlägset alla andra.


Den ultimata kräftskalarmetoden:

1. Ta bort den "översta" stjärtkotan. Alltså den länken av stjärtskalet som sitter ihop med kroppen. Använd gärna tänderna.

2. Lirka försiktigt bort stjärtskalet, men se till så att stjärten (köttet) sitter kvar i kroppen.

3. Vrid stjärten ett halft varv, så att underdelen hamnar uppåt. Var försiktig så att stjärten inte lossnar från kroppen.

4. Lossa stjärten vid överdelen av skalet, mellan kroppen och underdelen av stjärten som nu är uppåt.

5. Dra försiktig loss stjärten, inte rakt av utan i en svängd rörelse. En liten bit av överdelen av stjärten, som är nedåt, kommer nu att sitta kvar tillsammans med bajsranden.

6. Ät en perfekt stjärtbit!


  

Av Dilemma - 7 oktober 2010 22:08

Syrran har varit här och planerat sin bröllopsbudget. Det är inte klokt vilken tid det tog. Vem kunde ana att det skulle ta 4,5 timmar att göra en budget för ett bröllop...


Samtidigt som vi pratade budget bakade jag en paj full med färsk timjan, kantareller och champinjoner. Den ska jag och W ha till våra kräftor som vi tänkte äta imorgon. Nu orkar jag inte vänta på kräftorna längre så imorgon får det bli Idol, kräftor och svamp-paj.


 

Av Dilemma - 6 oktober 2010 21:27

Såhär mycket på gång som jag har haft sedan mitten av augusti har jag nog aldrig haft förut, och det har bidragit till att jag har börjat med en del tidsbesparande åtgärder. Jag tänkte dela med mig av mina bästa tips.


Jag kollar på Play-kanalerna istället för på "riktigt" TV och sparar då in en kvart genom att slippa reklamen.

Om jag handlar på helgen så tänker jag inte längre "har jag frukost så att det räcker till imorgon?" utan tänker istället "har jag frukost så att det räcker hela veckan?". Om inte så köper jag fast det inte redan är slut och behöver då inte handla varje dag.

Jag äter mackor samtidigt som jag kollar på TV. Ju mer man kan göra samtidigt desto bättre.

Jag struntar i stretchingen efter passen när jag har varit på Friskis. Det är inte bra, jag vet, men då sparar man in en kvart där.

Jag tvättar bort sminket samtidigt som jag duschar på kvällen efter Friskis, istället för att duscha först och tvätta bort smink senare.


Dela gärna med dig om du som läser detta har fler bra tips.

Av Dilemma - 5 oktober 2010 16:37

Nästa vecka åker jag till Skottland och idag på lunchen drog jag ner till stan för att växla pengar.


Jag sa till X-Change att jag skulle till Skottland och då frågade hon vad jag ville växla till. "Den valuta som de använder där" svarade jag. Men då fick jag veta att de använder både skottska och engelska pund. Skottska pund är deras valuta, men de tar emot engelska pund överallt också.


Jag sa att jag ville växla till skottska pund, det lät säkrast. Men då visade det sig att X-Change inte hade några skottska pund, så jag fick välja engelska pund i alla fall. Jag hoppas att hon har rätt i att det fungerar lika bra.

Av Dilemma - 4 oktober 2010 18:13

Jag har börjat kolla på Flight of the Conchords. De sjunger låtar i avsnitten och texterna är oftast väldigt roliga, även om det ibland kan vara svårt att höra vad de sjunger. Lite text som jag har fått på hjärnan är när de i en hiphop låt sjunger:

"I  rap about reality,

like me and my grandma drinking a cup of tea."


Av Dilemma - 3 oktober 2010 15:36

Vi upptäckte att vi hade tittat fel på starttiden för dagens tävling. Vi trodde att det skulle vara banvandring 07.50, men när det visade sig att det istället var kl 10.00 åkte vi på tävlingen fast vi hade tänkt att vi inte skulle det.


Det var flera från vår klubb där och det var trevligt att sitta med dem bredvid banan och prata och titta på tävlande hundar. På banan var det inte lika trevligt. Wilma var glad och övertänd och sprang i stora svängar och struntade i hinder.


     

Av Dilemma - 2 oktober 2010 21:08

För flera år sedan, när både jag och W var studenter, gjorde vi en deal. Den av oss som först fick jobb skulle när man hade fått sin första lön bjuda den andra på restaurang. Jag har för mig att det var jag som fick jobb först då och som bjöd W.


Men sen fortsatte vi med det där, så när W fick jobb och sin första lön så bjöd han mig. Och jag fick utökad tid, och W fick nytt jobb, och nu har ju jag fått min första lön från mitt nya jobb så idag bjöd jag W på Höganäs Brasseri.


Det är en Italiensk restaurang och den är väldigt bra. När vi var där förra gången åt jag lax och scampi spett som var supergoda. Det hade de inte den här gången. Jag kände för fisk, men de hade inga andra bra fiskrätter heller, bara fisksoppa och paella och det kände jag inte för. Jag valde en pasta med scampi och den var riktigt bra. Igår när jag pratade med en kompis om att vi skulle dit så sa jag till henne jag jag tror att de är väldigt bra på pasta, men det äter man ju inte på restaurang. Men idag valde jag alltså pasta ändå och jag ångrar mig inte.


 

Av Dilemma - 1 oktober 2010 17:00

Jag och W har fattat ett beslut. Wilma är anmälda till en agilitytävling i Upplands Väsby på söndag, men vi har bestämt oss för att strunta i den. När vi fick se att banvandringen började 07.50 då kände vi bara: NEJ!


Nu har vi de senaste fem helgerna haft tävlingar både lördag och söndag (utom en lördag) så tanken på att kunna sova ut två dagar i rad och planera in vad jag vill känns väldigt märklig.


Jag har redan en del planer. Ikväll ska jag åka till Väddö och hälsa på en kompis. Jag har inte hunnit med så mycket kompisar eftersom vi har behövt gå och lägga oss tidigt varje kväll, så det ska bli roligt.


Imorgon ska jag sova, sen åker vi nog ut till agilitybanan och övar gungbräda, sen ska jag shoppa varmare kläder och på kvällen ska vi gå på restaurang. På söndagen har jag inga planer ännu annat än att jag ska rida på kvällen. Och något annat som jag räknar med att ta tag i är att städa lägenheten. Det är ju inte bara helgerna som har varit fulla av aktiviteter utan även varje vardagkväll (mån-Friskis, tis-agility, ons-rallylydnad, tors-agility/annat, fre-Friskis) så städning hemma har varit väldigt lågprioriterat.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards