Alla inlägg under januari 2011

Av Dilemma - 10 januari 2011 21:28

Det har hänt förut, och det är bland det värsta jag vet. Ombytt och redo för träning kommer jag till Friskis och upptäcker att det redan är fullt på passet som jag hade tänkt gå på. FAN! Och jag är inte den som orkar sitta där och vänta i en halvtimme på att nästa pass ska börja.


Det här ställde ju inte bara till det för idag, det här ställde till det för hela veckan. Ska jag träna imorgon istället, fast tisdag egentligen skulle vara min återhämtningsdag? Ska jag bara hoppa över en dags träning den här veckan? Ska jag tvätta håret idag fast jag inte tränade eller ska jag vänta till nästa gång jag tränar?


Istället för träning gick jag hem och bakade egna energibars och kollade på ett avsnitt av Lost.


 


Av Dilemma - 9 januari 2011 15:17

Jag är nöjd med mina 5 lediga dagar. I onsdags tog jag emot en hantverkare på morgonen. Han skulle fixa vår toalett för att den hade någon sprucken packning. Resten av dagen slappade jag och läste bok och på kvällen hade jag bokklubb med några kompisar.


På torsdagen slappade jag och läste bok hela dagen. Superskönt.


På fredagen orkade jag inte slappa mer. Då gick jag till Friskis och sprang 40 minuter på löpband. På kvällen gick jag hem till en kompis som bjöd på starka drinkar och hängde där en stund.


På lördagen åkte vi ut till ridhuset och övade agility med Wilma. På kvällen bjöd jag två kompisar på TV dinner.


Idag har jag hittills tittat på två avsnitt av Lost och varit ute på promenad med Wilma i en timme. Ikväll ska jag rida.


Jag känner mig ganska redo inför vårterminen nu.

Av Dilemma - 7 januari 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Drama, thriller

Från: 2006

Längd: 130 min

Kända skådisar: Hugh Jackman, Christian Bale, Michael Caine, Scarlett Johansson, David Bowie


Handling: I London under slutet av 1800-talet lever och verkar två rivaliserande illusionister som efter en dödsolycka blivit dödsfiender. Alfred är en lysande magiker som saknar karisman medan Robert är medioker som trollkarl men en fantastisk underhållare. Då Alfred presenterar vad som tycks vara det perfekta tricket blir Robert besatt av att komma på hur han utfört det och hur han själv ska kunna kopiera det. (Källa: Wikipedia)


The Prestige är en sinnrik och oförutsägbar historia – så håll ögonen öppna!

Den visas på Kanal 5 imorgon, lördag 8/1, kl 21.30

Av Dilemma - 6 januari 2011 21:50

Av: Margit Rundgren (född von Schwerin)


Jag hade aldrig känt till eller läst den här boken om det inte var för att det är W's morfars mamma som har skrivit den, men jag är glad att jag läste den.


Margits man Curt arbetar åt Belgien på Kongofloden. Margit åker dit från Sverige och är med på resan under två år, 1929-1931, och beskriver i boken vad hon har varit med om.


Boken är välskriven, med många träffsäkra formuleringar och ett härligt 30-tals språk. Bilden av Kongo är fascinerande och så verkligt beskriven så att det ibland nästan känns som att man själv är med på resan. Livet i Kongo är så olikt det i Sverige det bara kan bli och jag tänker flera gånger när jag läser att Margit måste varit väldigt modig som gav sig iväg på den här äventyrsresan.


Boken har också flera inslag som jag idag uppfattar som humoristiska, men som för Margit säkert bara var oskyldiga iaktagelser. Det gäller hennes ogenerade beskrivningar av negrer. Det återkommer flera exempel genom hela boken och bara det gör den läsvärd. Ett citat ur boken, när Margit precis har anlänt till Kongo:


"Utanför halvön Banana, den första bebodda plats, vi se, ankrar båten upp för att taga ombord de ca 300 negrer, som skola följa med till Matadi för att där såväl som i Boma lossa lasten. Som väl var, hade vi redan från Antwerpen haft med några svartingar som besättning, så jag hade i någon mån hunnit vänja mig vid denna ras. Åtminstone vad klädesdräkten beträffar voro dessa jämförelsevis civiliserade, och det var därför inte utan att åsynen av de 300 stinkande svartingarna, i bästa fall höljda i trasor, gjorde ett ganska överväldigande intryck. Vilket skrikande och hojtande!"


REKOMMENDERAR

Av Dilemma - 5 januari 2011 16:00

Jag har sett väldigt många filmer, och ganska många bra filmer. Därför har jag bestämt mig för att tipsa om en film i veckan under det här året. Varje fredag planerar jag att rekommendera en ny film så att man har något att titta på under helgen. Första nu på fredag alltså, håll utkik.

Av Dilemma - 5 januari 2011 07:27

Av: Ola Larsmo


Jag vill inte tjäna utspelar sig i Uppsala på 1880-talet och handlar om stadens "offentliga" flickor som har ålagts besiktning en gång i veckan och om den doktor som får uppdraget att utföra besiktningen.


Det är på många sätt en hemsk bok eftersom flera av flickornas levnadsöden är hämtade från verkliga besiktningsprotokoll, och ofta blev de inte äldre än ca 30 år.


Jag tycker om beskrivningen av Uppsala eftersom jag känner igen många av platserna och det känns lite overkligt att de här stackars flickorna faktiskt har bott och varit verksamma här. Det som förbryllar mig mest i boken är att det aldrig förekommer talstreck (-) framför eller citationstecken (") runt repliker. Det fick jag lära mig redan i grundskolan att man skulle ha.

Av Dilemma - 4 januari 2011 18:51

Efter 10 dagars ledigt har jag nu jobbat i 2 dagar för att från och med i morgon vara ledigt i 5 dagar till. Det har inte känts särskilt jobbigt att jobba vilket är bra, då hoppas jag att det kommer att kännas helt okej att komma tillbaka till jobbet efter de här 5 dagarna också. Den här miniledigheten nu blir som en liten bonus efter julsemester och den passar mig perfekt. Nu kan jag vända dygnet rätt igen, ett litet tag till. Jag gillar inte riktigt de här påtvingade tidiga morgnarna när man jobbar.

Av Dilemma - 3 januari 2011 20:05

06.30: Ring, ring!

Jag: Vad är det frågan om?

06.30: RING, RING!

Jag: Vad vill du att jag ska göra?

6.30: Du ska gå upp nu.

Jag: Va? Det är ju mitt i natten.

06.30: Nej, det är det inte alls. Det är morgon.

Jag: Hur mycket är klockan?

06.30: 06.30

Jag: Vad hände med 11.30?

06.30: 11.30 har paus, det är jag som gäller nu.

Jag: Suck...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards