Alla inlägg den 23 mars 2011

Av Dilemma - 23 mars 2011 21:14

Igår blev det en lång dag för Wilma. Först fick hon följa med W till jobbet. När jag jobbade på mitt gamla jobb fick hon ibland följa med mig och jobba, men nu får hon istället följa med och göra W sällskap på jobbet ibland.


Direkt efter jobbet åkte vi till veterinären. Wilma hade återbesök igen. Det har nu gått ett halvår sedan hon var där sist. "Här är hon mot alla odds" sa veterinären. "Jaha, vi vet inte oddsen" sa jag. "Överlevnadsstatistiken brukar bara vara några månader" svarade veterinären. Veterinären som vi träffade tyckte att det faktum att Wilma lever och mår så bra pekar mot att hon inte har den där sjukdomen som de gissade på först. MEN, som de alltid säger, hon kan ändå ha den.


Eftersom Wilma inte har några biverkningar av kortisonet så fick vi välja själva om vi skulle sluta eller inte. Veterinären sa att vanligtvis vill man försöka sluta med kortison, men om hunden inte har några biverkningar och man inte tycker att det är besvärligt med medicinen, så kan man fortsätta. Wilma äter redan minsta möjliga dos så det går inte att trappa ner mer nu. Om man slutar med kortisonet så finns risken att hon blir dålig igen OM hon har sjukdomen. Vilket hon kanske inte har och då är det ju lite onödigt att fortsätta. Om man slutar och det kommer tillbaka (problemen) så kan man börja med kortison igen då och då borde hon bli bra igen eftersom kortison fungerar så bra på henne, och den gången behöver man ju inte sluta.


Jag frågade om det fanns några nackdelar för en hund att äta kortison hela livet och det verkade framförallt vara huden som kunde bli dålig. Livslängden kan också förkortas. Istället för att bli 15 år sa hon att Wilma kanske bara blir 12. Överkomligt. Jag hoppas att vi får ha henne i några år till. I somras önskade jag att hon skulle få fylla 3 och efter det har jag önskat att hon ska få bli 4. Nu börjar det att inte kännas lika otroligt längre. Jag tänker ofta att jag är glad att hon lever och att vi har henne. Nu hoppas jag att hon får bli minst 10 år.


Jag och W har snackat om saken och det beslutet som vi har tagit nu är att vi fortsätter med kortisonet under tävlingssäsongen och slutar med det i höst. Det är planen. 670 kr fick vi betala för att en veterinär skulle säga till oss att vi själva väljer om vi ska sluta eller fortsätta med kortison. Men det är det såklart värt. Av alla tusen kronor som vi redan har lagt på Wilmas veterinärbesök så är det en spottloska i havet.


Efter veterinärbesöket åkte vi ut till rishuset för att träningstävla i agility. Det var både en agilitybana och en hoppbana, alla hundar fick köra varje bana två gånger och det finns tre storleksklasser mellan vilka hinden måste höjas/sänkas. I tre och en halv timme var vi i ridhuset och kom hem stelfrusna. Wilma var duktig och fick 0 hinderfel på båda banorna, men såklart tidsfel eftersom hon är för långsam.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards