Alla inlägg under mars 2011

Av Dilemma - 12 mars 2011 12:23

Enligt löpsedlar och liknande verkar finalen i kväll vara en duell. Står det mellan Danny och Saade för att en av dem antagligen kommer att vinna? Eller handlar det om en macho-uppgörelse där frågan är vem av dem som kommer att komma bäst till? Eftersom jag på grund av Gran Canaria resan missade två delfinaler så har jag inte koll på vilka som deltar ikväll och jag vet inte vem jag hejar på.

Av Dilemma - 11 mars 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Komedi

Från: 2002

Längd: 104 min

Kända skådisar: Rob Schneider, Rachel McAdams


Handling: 17-åriga Jessica Spencer är just så odräglig som bara pluggets populäraste tjej kan vara. Hon är snygg, smart och dejtar killen alla vill ha. Men en morgon får hon sitt livs chock - en förbannelse har förvandlat henne till en sluskig 30-årig man! Medan Jessica får en omtumlande inblick i grabbarnas värld, börjar en vild jakt mot tiden för att hitta ett sätt att häva förbannelsen. Jessica har nämligen bestämt sig för att vinna skolans cheerleadertävling och ta tillbaka sin snygge pojkvän. Något som lär bli svårt så länge hon är fångad i en medelålders manskropp. (Källa: Wikipedia)


Det roligaste med den här filmen är Rob Schniders suveräna insats som tonårstjej.

Av Dilemma - 10 mars 2011 18:19

Jag brukar tycka att veckorna går ganska snabbt. Särskilt om jag har mycket att göra, eller om jag inte jobbar på min arbetsplats en dag utan är ute på något typ kurs/seminarium eller liknande. Den här veckan har alla komponenterna för att kännas som en snabb vecka, men ändå tycker jag att den har varit lång. I går vaknade jag och hade känslan "va, är det bara onsdag?" och idag tänkte jag "är det bara torsdag...". Men det är på ett sätt skönt att alla veckor inte bara hastar förbi, även om jag nu väntar på de där 7 minusgradersfria dygnen så att det officiellt kan bli vår.

Av Dilemma - 7 mars 2011 21:30

Tydligen har det blivit röstningskaos efter Melodifestivalens Andra chansen i lördags för att duellanternas dyra telefonnummer hade bytt plats under snabbreprisen. Hur det kan bli kaos av det har jag svårt att förstå.


I Andra chansen möts alla artisterna alltid två och två och under alla år som Andra chansen har funnits har alltid artist nummer ett ut i duellen haft telefonnummer -01 på slutet och den andra artisten nummer -02. Under hela framträdandet hade artist 1 nummer -01 och artist 2 -02. Men jag tycker till och med att även om man aldrig hade sett Andra chansen förut eller om man till och med missade hela framförandet och bara såg snabbreprisen så borde man kunnat räkna ut med arslet att om artist 1 har nummer -02, och tvärt om, så kan det har hänt något lurt och det kan vara värt att dubbelkolla numren.


Det som hade hänt var alltså inte att numren gick till fel artist. Det var inte så att nummer -01 gick till artist 2 och att rösterna på 1'an hamnade hos 2'an. Alla röster på nummer -01 gick till artist 1, problemet var att efter artist 1's namn stod nummer -02. Och där tycker jag att man borde ha fattat misstanke. Och det var bara det dyrare numren som hade bytt plats, och bara under snabbreprisen.


Men, men. Man kan vara ouppmärksam och bara råka lägga numret på minnet precis när det blev fel, och så råkar några ringa på fel artist. Nu röstade jag inte själv under Andra chansen, men det vanligaste när man har röstat är att artisten själv svarar och tackar för rösten. Här, om inte förr, så borde man märka att man har ringt fel nummer. Oj, oj, kaos. Då tycker ju jag att man kan kompensera sitt misstag och lägga 7,20 kr på att ringa två gånger på rätt artist efteråt för att väga upp.


Om det finns folk som faktiskt lyckas undvika att tycka att det är skumt att numren är omvända, som bara noterar de dyra telefonnumren under snabbreprisen och som inte bryr sig om att fel artist svarar när de röstar, då undrar jag hur många röster som egentligen hamnar fel en helt vanlig röstningskväll utan att något nummer har råkat hamna på fel plats.

Av Dilemma - 5 mars 2011 11:00

Av: Jonas Jonasson


Det här är en underhållande historia om Allan Karlssons äventyrliga liv. Boken börjar med Allans hundraårsdag och man får sedan följa Allan från den dagen och ca en månad framåt varvat med hela Allans livs historia. Och Allan har varit med om mycket i sitt liv. Till sist kommer historien ikapp nutiden och boken avslutas med exakt samma sidtext som inleder boken, vilket jag tycker ramar in historien väldigt fint.


Jag känner att jag är alldeles för okunnig inom historia för att kunna dra några direkta praralleller till verkliga händelser när jag läser boken, men det gör inte så mycket. Boken är ändå underhållande och jag fattar direkt tycke för Allan.


REKOMMENDERAR

Av Dilemma - 4 mars 2011 18:49

Nu i veckan var jag på kurs i två dagar och som det ofta är på kurs så kommer det folk med sina bärbara datorer och ska koppla ihop dem med projektorn för att kunna visa sin presentation. Och det som ofta händer vid något tillfälle då är att för någon stackare så vill det sig inte riktigt och det blir ingen bild. Och det som i stort sett alltid händer då är att alla skyller på projektorn.


Den här kursen som jag var på var fullspäckad med olika presentationer och projektorn som fanns i lokalen fungerade exemplariskt hela tiden. Men så dök det upp en kille där projektorn inte visade hans presentation. "Vad konstigt" tyckte kursledaren, "den har ju fungerat ända tills nu". Hon började pilla på inställningarna till projektorn och provade till och med att starta om den. Inget resultat. Några av de lite mer tekniskt kunniga kursdeltagarna gick fram och försökte hjälpa till med själva datorn, trycka fn - F7 och andra klassiska trick. Inget resultat. Okej, den här presentatören var väl förberedd och plocka fram en liten bärbar projektor ur väskan och kopplade in den istället för den där dumma projektorn. Jag viskar till min bordsgranne att det där kommer inte heller att fungera. Han nickar medhållande. Vad händer när den nya projektorn är ikopplad? Inget resultat. "Vad är det med alla projektorer idag!!"


Till sist går min bordsgranne fram och tittar lite i inställningarna i datorn och kommer fram till att på grund av att presentatören brukar ha en extern skärm inkopplad i laptopen så har det nu råkat bli något knas och datorn kan inte hitta projektorn. Projektorn har fått upprättelse. Efter en omstart vill datorn fortfarande inte samarbeta och vi får lyssna på en presentation utan powerpoint.


Den här presentatören tackar för sig och nästa kommer in med sin laptop. "Nu ska vi se om det här fungerar" säger kursledaren "projektorn fungerade inte tidigare idag". Suck...


Efter att själv vid många, många tillfällen ha tagit emot föreläsare som inte vet hur de ska få sin egen laptop att hitta en projektor måste jag bara säga: Om du ska ha en presentation, lär dig hur datorn fungerar! Det allra vanligaste är att efter att jag kan kopplat en projektor till en föreläsares privata dator är att de sedan förväntar sig att jag även ska trolla fram bilden.

Av Dilemma - 4 mars 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Komedi, romantik

Från: 2005

Längd: 107 min

Kända skådisar: Ashton Kutcher, Amanda Peet


Handling: Emily och Oliver träffas på ett flygplan men inser att de passar inte alls för varandra. Trots det träffar de varandra regelbundet under de följande sju åren, blir vänner, ägnar sig åt karriären och det ena misslyckade förhållandet efter det andra. (Källa: wikipedia)


Jag fastnade verkligen för den här filmen när jag såg den. Den är inte lika fullspäckad med missförstånd, stressa och skynda sig och be om ursäkt som romantiska komedier kan vara. Som jag kommer ihåg det är det en ganska trovärdig historia. Och det jag gillar absolut mest med filmen är att de reagerar och beter sig ungefär som riktiga människor och spelar inte över eller förtydligar saker som skådespelare ofta ska göra i komedier. Ska man bara se en romantisk komedi så är det den här.


Visas på TV4 imorgon, lördag 5/3, kl 21.30

Av Dilemma - 2 mars 2011 21:18

Idag påbörjade jag en nybörjarkurs i rallylydnad. Vi håller till i det iskalla ridhuset, men det som känns bra nu är att det (förhoppningsvis) kommer att bli mindre och mindre kallt för varje gång. Det blev bara tre deltagare, men det var ett glatt gäng och det blev en rolig kursstart. Innan jag åkte ut till kursen var jag lite orolig att jag inte skulle kunna fylla ut hela timmen och hade förberett med en extra övning. (Jag har gjort om kursupplägget lite sedan förra gången.) Men efter en dryg halvtimme undrade jag istället om jag skulle hinna med allt i tid. Jag tror att vi blev klara efter exakt en timme och alla verkade nöjda med första kurstillfället.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards