Alla inlägg den 21 april 2011

Av Dilemma - 21 april 2011 21:04

Jag läste ett hemskt reportage på Aftonbladet idag om 23-åriga Emil som ringer till SOS alarm för att han inte kan andas, men som inte får någon hjälp. Jag läste ett utdrag ur konversationen mellan Emil och sjuksköterskan, men jag ångrar nästan att jag gjorde det för det var verkligen vidrigt.


Emil ringer till SOS tre gånger, utan att få någon hjälp. Konversationen som fanns på Aftonbladet var när larmpersonalen har kopplat Emil till en sjuksköterska. Flera gånger vädjar Emil till sjuksköterskan "snälla, skicka en ambulans" och när han efter att de har pratat ett tag frågar om ambulansen är på väg svarar sjuksköterskan bara "nej". Sjuksköterskan påstår att det inte är något fel på Emils andning och verkar ha fått för sig att han har fått en panikattack. Det är klart att killen får panik när han ligger och dör och inte får någon hjälp.


I ett brev från Emils familj skriver de bland annat "vi är övertygade om att det är stor skillnad mellan att dö när man vet att hjälpen är på väg och att dö ensam och övergiven i vetskapen att ingen hjälp finns att få!"

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards