Alla inlägg den 17 juni 2011

Av Dilemma - 17 juni 2011 19:15

Imorgon, lördag, ska jag ha min 30 års fest. Nu när jag tänker på det var det länge sedan det var en lördag då jag inte gjorde någonting.


Nu på lördag är det 30 års fest.

Lördagen innan dess var jag på bröllop.

Lördagen innan dess var jag i Edinburgh.

Lördagen innan dess var jag på Herrgårdsweekend.

Lördagen innan dess var jag på möhippa.

Lördagen innan dess var jag på kryssning.

Lördagen innan dess var jag i Göteborg.

Lördagen innan dess var det Sista April.

Lördagen innan dess firade jag att brorsan fyllde 25.

Lördagen innan dess var jag i Italien.

Lördagen innan dess var jag på rallylydnadstävling.

Och lördagen innan dess var sist det inte hände något på en lördag, alltså 2 april.

Av Dilemma - 17 juni 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Drama, Krig

Från: 2009

Längd: 153 min

Kända skådisar: Brad Pitt, B.J Novak


Handling: Under det första året av den tyska ockupationen av Frankrike bevittnar Shosanna Dreyfus (Melanie Laurent) avrättningen av hennes familj ledda av naziöversten Hans Landa (Christoph Waltz). Shosanna undkommer nätt och jämnt med livet i behåll och flyr till Paris där hon skapar sig en ny identitet som biografägare.


På en annan plats i Europa, samlar löjtnant Aldo Raine (Brad Pitt) en grupp judisk- amerikanska soldater för att utföra en rad snabba och skoningslösa hämndaktioner. Raines grupp som senare blir kända som ”The Basterds” av sina fiender, slår sig samman med den tyska skådespelaren och infiltratören Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) i ett försök att störta Tredje rikets ledare.

Allas öden sammanstrålar under en biopremiär där Shosanna har förberett att iscensätta sin alldeles egna hämnd … Med en blandning av våld och propaganda i lika mått, väver Quentin Tarantions Inglourious Basterds samman både ökända, bortglömda, sanna och överdrivna historier från andra världskriget. (Källa: www.cdon.com)


Det jag gillar med den här filmen är att de pratar flera olika språk, tyska, franska, engelska, italienska, och inte bara använder sig av engelska med olika brytningar för att gestalta olika nationaliteter. Jag gillar de långa dialogerna, det överdrivna våldet och jag älskar Hans Landa, min absoluta favorit filmkaraktär för tillfället.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards