Alla inlägg under juli 2011

Av Dilemma - 22 juli 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Komedi, drama

Från: 2003

Längd: 121 min

Språk: Tyska


Handling: Filmens huvudperson är Alexander Kerner som växer upp i DDR. Han lever tillsammans med sin mamma och storasyster. Det är 1978, och pappan har flytt till väst. 1989 börjar DDR falla sönder och Alexander går i en protestdemonstration. Mamman är partitrogen och starkt engagerad i DDR-samhället. Hon hamnar plötsligt i koma och missar die Wende - den tyska återföreningen. När hela DDR försvinner in i det nya Tyskland med alla de omvälvningar de för med sig märker hon inget av detta från sin sjukhusbädd. Hon vaknar upp ur sin koma, men av rädsla för att chocka henne, bestämmer sig Alexander tillsammans med sin syster för att ge sken av att DDR lever vidare. Mamman får lämna sjukhuset men förblir sängliggande i hemmet. En rad förvecklingar sker när Alexander gör allt för att upprätthålla DDR i en 79 kvadratmeter stor lägenhet. Filmen tar upp murens fall och den nya situation som skapades ur en humoristisk, ironisk och varm synvinkel med familjen Kerner i centrum. (Källa: Wikipedia)

Av Dilemma - 22 juli 2011 11:53

När vi kom till Mariefreds camping igår visade det sig att det var fullt där så vi drog vidare till Malmköping. Det verkar vara en bättre camping så vi blev nöjda.


På kvällen började det regna och åska och mitt i natten var det ett helvetes oväder. Regnet smattrade vildsint mot husvagnstaket så att det kändes som att ligga inuti en trumma. Vi vaknade såklart och när vi tittade ut stroboskopblixtrade det så mycket så att det såg ut som om man flippade fram och tillbaka på en lampknapp hela tiden. Åskan mullrade inte, utan snarare dundrade, knakade och knastrade som om stora trädstammar knäcktes.


Jag fattar inte hur Wilma inte kunde bry sig. Alla vi andra vaknade och tittade ut, men Wilma låg kvar i sängen helt lugn och kunde inte bry sig mindre.

Av Dilemma - 20 juli 2011 20:03

Demolition dog har slagit till igen. Jag hörde hur det tuggade och smaskade under sängen. Jag tittade under täcket men Wilma låg inte där som jag trodde att hon gjorde. Jag har väldigt många Lip Gloss, men inte särskilt många som jag tycker är riktigt bra. Självklart var det ett av dem som hon tuggade sönder under sängen.


 

Av Dilemma - 19 juli 2011 18:52

Jag har varit missnöjd med vädret de senaste dagarna. Har varit rädd att sommaren är över innan semestern ens har hunnit börja. Jag har varit inne på smhi fler gånger om dagen för att se om det finns något hopp inför framtiden, men det har inte sett lovande ut.


Men så plötsligt, igår, visade det sig att idag som hela tiden har sett regnig ut istället skulle få riktigt bra väder. Och så blev det också, till min stora glädje. Idag har vi legat på stranden i 3 timmar och sedan suttit ute på hotellets veranda i några timmar till och läst. Det har varit jätteskönt. Nynäshamn levererar.


Jag önskar att det kunde vara sånt här väder i en hel vecka. Egentligen önskar jag att det kunde vara det i en hel månad, men jag förstår ju att det är för mycket begärt i Sverige...

Av Dilemma - 18 juli 2011 22:34

Jag hade tänkt mig att jag skulle ha semestern till att vila upp mig. Sova ut ordentligt, ta det lugnt, återhämta mig, bli pigg och få massor av energi. Istället blir jag bara tröttare och tröttare. De senaste dagarna har jag varvat mellan att läsa och sova. Det måste vara den här friska havsluften här i Nynäshamn som inte är bra för orken. Nu har jag nyss varit ute på en timmes promenad och det kändes bra att komma igång lite och få röra på mig, men nu ligger jag i sängen på hotellrummet igen med både hund och laptop i knät och funderar på att plocka fram boken.

Av Dilemma - 17 juli 2011 10:10

Av: Fredrik Sträng


K2 är världens näst högsta berg och det mest fruktade. Inget berg har krävt så många liv och 2008 skedde en katastrof som skulle bli en av klättringshistoriens största. Svenska Fredrik Sträng är där och berättar i boken om sitt äventyr på K2.


Jag är inte särskilt intresserad av klättring, men tyckte att det var väldigt intressant att läsa boken. Det visar sig att jag inte visste i stort sett någonting om hur klättring går till. Även om jag tycker att klättrarna är helt vansinniga som utsätter sig för alla risker helt frivilligt så kan jag efter att ha läst boken förstå att de gör det. Jag kan alltså förstå vad som motiverar dem, även om det aldrig skulle motivera mig.


Boken är spännande och beskrivande, och att den handlar om riktiga människor, verkliga människoliv och innehåller bilder gör den gripande.


REKOMMENDERAR

Av Dilemma - 16 juli 2011 22:50

Semester + jordgubbsvin + jordgubbstryfflar = Härligt!


 

Av Dilemma - 15 juli 2011 12:00

Dubbel-FILMTIPS

Inte för att det är två bra filmer utan för att det kan vara kul att se två så olika filmer som bygger på samma historia.


Clueless

Genre: Komedi

Från: 1995

Längd: 97 min

Kända skådisar: Alicia Silverstone, Brittany Murphy, Paul Rudd


Emma

Genre: Komedi

Från: 1996

Längd: 121 min

Kända skådisar: Gwyneth Paltrow, Toni Collette, Ewan McGregor


Handling: Emma/Cher är en ung, vacker överklasskvinna som ägnar den största delen av sin tid åt att lägga sig i andra människors kärleksliv. Men trots hennes stora intresse av romantik bryr hon sig själv inte om någon man alls. Det är i alla fall vad hon intalar sig själv. Baserad på Jane Austens klassiska roman om kärlek och passion i 1800-talets England. (Källa: www.cdon.com)

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards