Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av Dilemma - 25 augusti 2011 20:25

Av: Jonathan Safran Foer


En mycket märklig bok. Speciell på många sätt. Jag läste den på engelska och i början tyckte jag att det var ganska svårt och började tvivla på mina engelskakunskaper. Sedan förstod jag att vissa delar är "skrivna" av en ukrainsk kille vars engelskspråkliga begränsningar gör att han använder engelskan på ett helt eget sätt. När jag väl kom in i sättet boken är skriven på så är jag glad att jag läste den på engelska. Jag har svårt att föreställa mig att den språkmässigt gör sig lika bra på svenska.


Boken handlar om när författaren Jonathan åker till Ukraina för att hitta en kvinna som hjälpte hans farfar att fly från Nazister. Med på resa är den ukrainska tolken Alex och hans farfar som chaufför, och deras hund.


Boken växlar mellan tre olika "delar". Delar som Alex skriver där han berättar om letandet efter kvinnan. Delar om staden som de letar efter och folket som bodde där i slutet av 1700-talet. Och brev som Alex skriver till Jonathan där de diskuterar vad de har skrivit hittills.


REKOMMENDERAR

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards