Alla inlägg den 16 september 2011

Av Dilemma - 16 september 2011 18:47

Idag har både jag och W haft flyttdag från jobbet. Det är verkligen generöst av arbetsplatser att man kan få vara ledig en dag med bibehållen lön när man flyttar. Vi har inte alls hunnit med att flytta så mycket som vi hoppats på, men vi har ändå hunnit med en hel del. 


Vi började dagen med frukost på Espresso House för att samla kraft. Jag vet inte riktigt vad det var med killen i kassan där. Visst kan det hända att man räknar ihop fel och det blir en för hög slutsumma, visst kan det hända att man glömmer att te är beställt och fråga två gånger om det skulle vara en stor eller liten latte, visst kan det hända att man på den andra drycken slår in en stor direkt utan att fråga fast den som beställer räknar med att få den lilla som ingår, visst kan det hända att den youghurten man vill ha är slut så att man får en annan, visst kan det hända att man glömmer smörgåsen i toastjärnet så att den blir alldeles bränd och man måste göra en ny... Men alltihop vid samma tillfälle, det måste vara rekord. Han försökte skylla på att det var för tidigt på morgonen, men sen kom han på att det inte var det heller.


Efter frukosten åkte vi iväg med våra tre innerdörrar för att få dem lackade. De har varit trä från början och sen har någon målat dem vita, men bara ett lager, så de är helt flammiga och trästrukturen lyser igenom på vissa ställen. Vi har lämnat in vår toadörr i gamla lägenheten för lackning förut och det blev riktigt bra, så vi bestämde oss direkt för att lämna in de här också.


Våra möbler från IKEA har kommit idag också. Jag kände mig lite dum när jag bara stod och tittade på när två killar bar alla möblerna upp för tre trappor, stånkandes och stönandes och med svetten rinnandes i pannan. Jag kände för att fråga om jag skulle hjälpa till, men jag hade aldrig orkat bära något av det där upp för en trappa ens. Och vi har ju betalat för att få det hemlevererat. Jag sa ingenting, men tackade så mycket när de var klara.


Dessutom har vi hunnit med att grundmåla hela vardagsrummet och måla första varvet i hallen. Jag blev lite orolig när jag först öppnade färgburken till hallen. "Det är inte tänkt att vi ska ha en latte-färgad hall" tänkte jag. Trots att vi när vi köpte färgen hade med oss en is-latte till färgaffären och noggrant valde nyans. Men när jag hade målat en vägg så tyckte jag ändå att det blev ganska bra. Det blir spännande att se hur det ser ut när färgen har torkat. Nu syns det äntligen att vi är på väg åt rätt håll.


Jag är nöjd med dagen och helgen har precis börjat. Nu ska jag hoppa in i duschen och sen går jag och W till Creperiet och sen dMz. Perfekt avslut på en effektiv dag.

Av Dilemma - 16 september 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Komedi, Musikal, Romantik

Från: 2008

Längd: 108 min

Kända skådisar: Meryl Streep, Stellan Skarsgård, Pierce Brosnan, Christine Baranski


Handling: Tjugoåriga Sofie och hennes mamma Donna driver en taverna på en liten grekisk ö. Sofie skall gifta sig och vill att hennes pappa skall leda henne uppför kyrkgången. Enligt mammans dagbok, som Sofie tjuvläser, finns det tre möjliga pappor, så Sofie bjuder i hemlighet i sin mammas namn in alla tre till bröllopet. (Källa: cdon.com)


Jag har hela tiden tänkt mig att den här filmen skulle vara fånig och det tog lång tid innan jag såg den. Men jag gillar den verkligen! Trots att jag aldrig direkt har lyssnat på Abba så är det härligt med alla låtarna i filmen, och de passar så bra in i handlingen. Det är också imponerande att alla skådespelare sjunger själva i filmen. (Det enda som är lite knasigt är att man får intrycket av att Donna fick barn tidigt och sedan har jobbat och slitit på ön, och att hon vill att dottern Sophie ska ”leva” lite mer innan hon stadgar sig. Men med tanke på att Sophie är 20 år så ser det ut som att Donna fick barn i 35-40 års åldern.)

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards