Alla inlägg under november 2011

Av Dilemma - 5 november 2011 16:33

Jag har rensat ur vårt källarförråd för att få plats med våra grejer och hittade där en gammal jobbannons. Det är SJ som söker bussförare. Jag vet inte vilket år annonsen är från, men det har uppenbarligen hänt saker på annonsskrivarfronten sedan den där kom ut.


Lyder som följer:


SJ söker Bussförare till Storstockholmsområdet


NI FÅR ett omväxlande och intressant yrke som dessutom erbjuder


FÖRMÅNER som fri uniform och efter viss tids anställning fria resor på järnväg.


LÖN utgår med 1.689-2.028 kronor per månad. Därtill kommer ersättning för obekväm arbetstid med 100-175 kronor per månad.


Även KVINNLIG personal och EXTRAFÖRARE anställes.


HAR NI buss-, trafik-, eller vanligt körkort och är van bilförare, tag då kontakt med oss per tel. 22 60 00 (riks 08/22 64 20) ankn. 1854 eller sänd in kupongen härnedan till Distriktschefen, Klarabergsviadukten 49, Stockholm C, så sänder vi informationer och ansökningsblanketter. Till de förare, som saknar busskort utgår full lön som garagearbetare under hela utbildningstiden.


Sänd mig ansökningsblanketter och information beträffande anställning som bussförare vis SJ.

Jag har busskort/trafikkort/vanligt körkort. Jag är gift/ogift.



Annonsen väcker helt klart en hel del frågor. Skulle man idag beskriva bussföraryrket som omväxlande och intressant? Är gratis arbetskläder en förmån? Betalade man vanligtvis själv för sin uniform? Hur kom de fram till just summorna 1689-2028 kr/mån i lön? Idag skriver man aldrig lön i en jobbannons. De verkar skilja på bussförare, kvinnlig personal och extraförare. Vad är det den kvinnliga personalen kommer att arbeta med? Varför ska man fylla i om man är gift eller ogift i sin intresseanmälan? Vad spelar det för roll, är det avgörande för arbetet? Kan man vara ogift, men sambo och ha barn? Fanns inte det på den tiden eller är det inte intressant?


Jag tycker att hela annonsen är intressant och skulle gärna läsa fler gamla jobbannonser. Jag tycker att den på ett härligt sätt skildrar en svunnen tid och dåtidens syn på arbete.


 

Av Dilemma - 4 november 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Dokumentär

Från: 2004

Längd: 100 min


Handling: Filmen handlar om en trettiodagarperiod i Spurlocks liv, under vilken han äter snabbmat från McDonald's tre gånger om dagen. Samtidigt får man se snabbmatsbranschens metoder för att få oss att konsumera mer av deras produkter samt de negativa följder, både fysiska och psykiska, dessa har. Och framförallt att mycket vänder sig till barn. (Källa: wikipedia)

Av Dilemma - 3 november 2011 22:08

Av: David Nicholls


Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans den 15 juli 1988 vilket leder till en stark vänskap. I boken gör man sedan nedslag i deras liv en dag om året, den 15 juli. Man får veta vad Emma och Dexter gör på den aktuella dagen och vad som har hänt under det gångna året. Ibland är de på samma ställe, ibland inte. Jag tycker att det är ett smart upplägg att man bara får följa just en dag per år, även om kapitlen innehåller en hel del tillbakablickar för att inte lämna för stora luckor i historien.


Jag tycker om att läsa boken, men jag fastnar aldrig riktigt för den. Den är helt okej, klart läsvärd. Lättsam, men inte fantastisk.

Av Dilemma - 2 november 2011 22:08

Jag måste erkänna att jag är rätt så nöjd med novembervädret hittills. Jag brukar i stort sett bara klaga på väder, men just nu känns det faktiskt bra. Jag hoppas att det kan hålla i sig. Förra året kom snön den 9 november och den låg kvar till en bit in i april. Det vill jag inte vara med om igen.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards