Alla inlägg den 18 december 2011

Av Dilemma - 18 december 2011 22:13

Av: Danielle Trussoni


OMG, vilken seg bok!


Jag har hört någonstans att Angelologi skulle vara som en blandning av Da Vinci Koden och Twilight, och det lät ju oerhört lovande. Men jag insåg ganska snabbt att den här boken är så långt ifrån Da Vinci Kodens kodknäckande i högt tempo och Twilights småfarliga artöverkskridande romantik man kan komma. Om jag ska jämföra den med någon bok så kommer jag att tänka på Historikern av Elizabeth Kostova vilken också var lååång, seeg, tråååkig.


Angelologi, med sina nästan 500 sidor, utspelar sig till största delen inuti ett kloster. Syster Evangeline jobbar i biblioteket och kommer en dag i kontakt med en forskare som vill att hon ska leta efter några gamla brev i arkivet. De genomgående händelserna i boken är att karaktärerna försöker tolka olika texter. Brev, bibelstycken, dagböcker.  Det blir alldeles för kristet för mig. Hela tesen att om det står i Bibeln om änglar så är det ett bevis för att änglar finns köper jag inte alls.


Ungefär i mitten av boken sitter en av de äldsta nunnorna inne i sin cell och tänker tillbaka på en exepedition som hon var med om i mitten av 40-talet. Men även om det är skönt att handlingen förflyttas ut från klostret så känns hela det kapitlet bara "boring".


Jo, just det. Angelologi handlar om änglar, nefilim (blandning av ängel och människa) och någon lyra som måste hittas. Där Da Vinci koden, och till och med Twilight, lyckades kännas trovärdiga känns Angelologi bara larvig.


Mot slutet av boken ökar tempot äntligen lite, men då är det redan för sent. Jag har lessnat för länge sedan och ångrar att jag lade ner min tid på att läsa den här boken.


AVRÅDER

Av Dilemma - 18 december 2011 15:15

Nu när jag och W har en stor lägenhet så har vi också plats med en stor gran. Jag tycker att det blev riktigt mysigt i vardagsrummet när granen kom på plats. Jag har också slagit in alla julklappar och lagt under granen för extra julstämning. Jag hoppas bara för alla som ska få våra julklappars skull att Wilma inte öppnar dem innan julafton...


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards