Alla inlägg den 23 december 2011

Av Dilemma - 23 december 2011 15:13

Av: Charlotte Säfström


Skillnaden mellan den här boken och andra böcker som jag har läst i samma genre är att den här är skriven av en journalist. Säfström har intervjuat olika goda talare och låter dem berätta om sina förberedelser, hur de lägger upp sina presentationer och vad de har för tips. Det är också de kapitlen som jag tycker är intressantast i boken. Kapitel om mer generella tips och retorisk historik intresserar mig inte lika mycket.


Jag gillar att Börja tala inte bara handlar om hur man blir en bra talare/föreläsare, utan också ger lite tips om hur man vågar prata lite mer i kompisgruppen, på jobbet, på styrelsemötet eller på en kurs. Det jag kommer fram till när jag läser boken är att det inte hjälper att läsa bok efter bok för at bli en bra talare, utan man måste helt enkelt öva praktiskt och tillåta sig att det går dåligt i början. Börja tala handlar kanske framförallt om att pusha en att våga ta det där första steget.


Boken är skriven för över 10 år sedan och jag tycker att det märks framför allt i kapitlet om hjälpmedel. Inte ett ord om Power Point, Smartboard eller dokumentkamera.


Av Dilemma - 23 december 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Komedi

Från: 2000

Längd: 104 min

Kända skådisar: Jim Carrey, Christine Baranski


Handling: Högt uppe över staden Whoville bor den grinige och ensamme Mr. Grinch vars hjärta är två nummer för litet. Alla de glada invånarna i Whoville älskar julen och är i full färd med att förbereda en härlig fest.


Men om det finns något som Grinchen hatar så är det julen. Han står helt enkelt inte ut med den. Och plötsligt får han en riktigt vidrig idé. Han bestämmer sig för att klä ut sig, ta sig ned till Whoville och en gång för alla göra slut på det irriterande julfirandet.


Mannen med gummiansiktet, Jim Carrey, är helt enkelt i kalasform som Mr. Grinch i denna helt underbart härliga komedi. Den grinige, hemske och grymme Mr. Grinchs elaka plan är att ta julen ifrån invånarna i byn Whoville.


Bakom denna fantastiska filmupplevelse, som bygger på Amerikas kanske mest populära barnbok, står den framgångsrike regissören Ron Howard. En sprudlande, festlig familjefilm. (Källa: cdon.com)

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards