Alla inlägg den 7 mars 2012

Av Dilemma - 7 mars 2012 21:21

Idag har jag suttit på fortbildning hela dagen på jobbet och lyssnat på 9 stycken presentationer. Det var matnyttigt, men jag kände mig ganska mör i slutet på dagen. Och då var det bara att gå hem och vända för att jag skulle på en kurs 17.30 om hur man blir en säkrare styrelseledarmot. Jag var rädd att jag skulle somna, men det var ingen risk. Det var faktiskt en riktigt bra kurs, men det trodde jag inte från början. Förutsättningarna verkade inte lovande.


Det började när jag fick kallelsen för en vecka sedan. Där stod det dag, starttid och plats och en kontaktperson med mobilnummer. Bristfällig information tyckte jag och svarade på mailet som var skickat från en admin-adress. Efter flera dagars väntan utan svar ringde jag till kontaktpersonen. Hon visste först inte vilken kurs jag pratade om, vilket jag tyckte var mycket märkligt, men sen kom hon på det och jag fick veta att den skulle hålla på ända till kl 21.00 Jag är van vid ordentliga kurskallelser med starttid, sluttid, dagordning, information om fika och till och med deltagarförteckning. 


När jag kom till kursplatsen var det inte lätt att hitta till själva lokalen. Knappt någon information där heller, men jag lyckades leta mig fram med hjälp av en receptionist som jag hittade en våning upp. Många satt redan på plats när jag kom och kursledaren stod beredd att börja. Det såg ut att vara en torr gubbe tyckte jag, men efterhand tyckte jag att det var en ganska skön typ. På utsatt tid drog han igång med kursen. Vi deltagare fick inte presentera oss och satt bara där utan aning om vilka alla var. Kursledaren sa till en början inget om vi fick ställa frågor, men sa efter ett tag att vi gärna fick fråga. Hans slides såg ganska tråka ut, utan bilder och vissa med ganska mycket text. Till en början läste han bara utantill eller sa till och med "ja, ni kan ju läsa själva". Han kastade ut frågor som man inte fick en chans att fundera över innan han hade svarat på dem själv. Och han sa efter var och varannan mening "Inte sant?" utan att invänta medhåll. Men jag tyckte att han var rolig för han var ganska bra på att trycka till deltagare som kom med korkade frågor.


Ungefär halvvägs in i kursen fick vi fika och mackor och det var tur för jag hade hunnit bli ganska hungrig, och jag tycker att stämningen kursdeltagare emellan blev lite mer avslappnad efter det när vi hade fått chansen att prata med varandra. Jag tycker också att kursledaren mjuknade upp mer och mer under kursen gång. Det kom många bra frågor och han hade många bra svar. Det var väldigt lärorikt och de där 3,5 timmarna bara försvann. På slutet blev det ont om tid. Ingen hade berättat för honom att om tiden tar slut så är det bättre att avsluta än att hasta igenom de sista slidsen i ett rasande tempo. Vi hade fått alla slides på papper och kunde följa med i presentationen och när han avslutade var det fortfarande ganska många bilder kvar. Men innan han bröt så hade han ändå skyndat igenom flera och dragit över på tiden. Sammanfattningsvis så var det en märklig, men väldigt bra kurs. Jag tycker att jag lärde mig massor.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards