Alla inlägg den 8 mars 2012

Av Dilemma - 8 mars 2012 16:46

Av: Sofi Oksanen


Utrensning utspelar sig till största delen på en gård i Estland och handlingen hoppar fram och tillbaka mellan olika år. Precis min typ av bok egentligen. Men något gör att jag aldrig riktigt fastnar för Utrensning.


Jag vet inte varför, men jag hade fått för mig att Sofi Oksanen bodde i Sverige och hade skrivit boken på svenska. Jag tror att jag inte kunde föreställa mig att en bok om Estland hade blivit populär i Sverige annars. Men någonting med språket i boken gjorde mig misstänksam och en bra bit in i boken så kollar jag upp originaltiteln, vilket visade sig vara Puhdistus. Jag har nämnt förut att jag kan ha svårare att ta till mig böcker som inte är skrivna med svenska eller engelska som originalspråk, jag vet inte varför det är så, antagligen bara ovana. Det gäller naturligtvis inte alla andra böcker på annat språk än svenska eller engelska. Och menar jag alltså att engelska böcker översatta till svenska går lika bra att läsa både på svenska eller engelska.


När jag närmade mig slutet av boken upptäckte jag en bild av Oksanen på sista pärmsidan och då blev jag väldigt fundersam. Hon ser ju hur cool som helst ut, jag tänker mig att hon borde skriva en helt annan typ av bok. Författaren till Utrensning hade jag mer tänkt mig som en kvinna i 60-års åldern som flytt från Estland till Sverige och skriver en bok om eländet.


Jag vet att många tycker att Utrensning är väldigt bra och den har fått många hyllningar, men för mig funkar det inte. I don’t get it.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards