Alla inlägg den 9 april 2012

Av Dilemma - 9 april 2012 18:23

Jag har varit på bio och sett Titanic 3D och det är vissa saker som slår mig.

  • Den är jävligt lång, men känns inte alls lång när man ser den.
  • Den håller fortfarande, 15 år senare, skulle kunna vara inspelad idag.
  • Det går att göra gamla redan inspelade filmer till 3D.
  • Det måste ha varit ett helvete att faktiskt varit ombord på Titanic.
  • Trots att jag redan vet hur den slutar vill jag att de ska få varandra på slutet.
  • James Cameron vet hur man gör storfilmer.
  • Jag kan nästan inte fatta att DiCaprio och Winslet bara är 21 och 22 år gamla när de spelar in filmen.
  • Det är smart att låta filmen gå upp på bio igen nu när det är 100 år sedan skeppet sjönk.
  • Jag tyckte att den var bättre nu än första gången jag såg den.
Av Dilemma - 9 april 2012 10:54

Det var väldigt länge sedan jag läste Extremely loud and incredibly close av Jonathan Safran Foer, men jag kommer ihåg att jag tyckte väldigt mycket om den och det är en av mina favoritböcker. När jag fick höra att det skulle komma en film så var det helt självklart att jag skulle se den. Tyvärr så kommer jag inte ihåg så jättemycket av handlingen ur boken, utan mest spridda detaljer, men så som jag kommer ihåg känslan och historiens kärna - det tycker jag att de hade fångat i filmatiseringen. 


Det är en sorglig historia, men också med små humoristiska inslag. Bara att Oskar behöver ha sin tamburin med sig överallt tycker jag lättar upp stämningen. Skådespelarinsatserna förtjänar också att uppmärksammas. Tom Hanks och Sandra Bullock är mycket trovärdiga som Oskars föräldrar. Max von Sydow är klockren som hyresgästen. Men filmens starkast lysande stjärna är Oskar själv - Thomas Horn. Utan en lika lyckad casting för den rollen så hade hela filmen fallerat.


Som vanligt får det plats mer i en bok än i en film och nu efter att ha sett filmen så får jag lust att läsa boken igen.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards