Alla inlägg den 6 maj 2012

Av Dilemma - 6 maj 2012 16:05

Av: Emily Brontë


Wuthering Heights gavs ut 1847 och är Emilys Brontës enda bok. Hon dog året därpå. Wuthering Heights blev ingen direkt succé när den kom, men har ökat i populäritet och räknas nu som en riktig klassiker.


Det enda som jag kände till om Wuthering Heights innan jag läste boken var Kate Bushs låt och att det är Bella Swans favoritbok (hon läser den i Eclipse tror jag, Twilight-serien).


Jag trodde att Wuthering Heights skulle vara en klassisk kärlekshistoria, där Heatcliff var den perfekta mannen och han och Catherine får varandra och är lyckliga tillsammans. Nu i efterhand förstår jag inte alls vad jag hade fått det ifrån. Heatcliff och Catherine får aldrig varandra och Heatcliff är absolut ingen drömkille utan våldsam och odräglig. Visst kan man påstå att det är hans kärlek till Catherine som gör att han förgör både sig själv och sin omgivning, men hur kär man än är ursäktar det inte vilka handlingar som helst. Jag tycker inte om Heatcliff och jag vet inte riktigt om det är meningen att man ska känna sympati eller avsky för honom när man läser.


Jag tycker att handlingen i boken är lite väl mycket "fram och tillbaka". Historien utspelar sig till största delen på godset Wuthering Heights, men också på granngodset Thrushcross Grange. De som bor på respektive gods får inte besöka varandra, och sedan gör de det i smyg, och de blir påkomna, och slutar träffas, fler förbud, blir jobbigt och börjar smyga över igen osv. En förenkling helt klart, men så upplever jag handlingen.


Jag läste den här boken på engelska, och eftersom den är skriven i England i mitten av 1800-talet så var språket något svårt att hänga med i på sina ställen. Trots allt tyckte jag att det gick bra att läsa den, och jag roades ibland av att vissa ord har fått ny betydelse sedan den skrevs, t ex: erection, ejaculate, intercourse, mistress, gay, queer.

Av Dilemma - 6 maj 2012 15:03

Jag är så glad att SMHI's skrämselprognos om att det skulle snöa i helgen visade sig inte stämma.


   

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards