Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Dilemma - 4 juni 2012 20:04

Av: Marie Hermanson


Jag har tidigare läst tre böcker av Marie Hermanson, Mannen under trappan, Musselstranden och Värddjuret. Det som är gemensamt för de tre är att de har ganska få sidor, att det är något speciellt med språket och stämningen som tilltalar mig och att man inte riktigt vet hur det egentligen var, jag tyckte att alla tre är ganska bra.


Jag förväntade mig att Himmeldsalen skulle vara något liknande, men märker redan när jag får den i handen att en skillnad är att den är på ungefär dubbelt så många sidor som de tidigare nämnda böckerna. När jag börjar läsa tycker jag också att den saknar något i språket och formuleringarna, men den största skillnaden är ändå att den inte lämnar mig som läsare i en oviss känsla av hur-var-det-egentligen.


Himmelsdalen handlar om Max som sitter på en klinik i Schweiz för att vila upp sig. En dag får han besök av sin tvillingbror Daniel och övertalar honom att ta Max plats under några få dagar medan Max lämnar kliniken för att skaffa pengar till klinikkostnaden. Men Max kommer inte tillbaka och efter att Daniel i flera dagar har lurat alla att han är Max så tröttnar han på att vänta och försöker övertala psykologer och andra patienter att han egentligen är Max tvillingbror. Det börjar också gå upp för Daniel att kliniken egentligen inte alls är ett ställe för att återhämta sig på efter en utbrändhet, utan en plats för något helt annat.


Handlingen tycker jag låter som något som passar Hermanson, men det blir inte lika mystiskt som i tidigare böcker. Himmelsdalen är en bra och spännande bok, men den är inte vad jag förväntar mig av Marie Hermanson.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards