Alla inlägg den 11 juli 2012

Av Dilemma - 11 juli 2012 22:22

Jag och W tog en tur till Vasamuseet. Det fanns faktiskt mer att titta på där än vad jag trodde. Själva skeppet fanns ju såklart, men mycket av utställningen handlade om bärgningen. Det fanns också montrar med saker som de hittat i skeppet som besättningen hade packat för att ha med sig. Och så fanns det skelett från människor som varit ombord.


När jag gick förbi en guide råkade jag höra henne säga att varför Vasa sjönk är en bra fråga, men jag tycker att det verkar vara en bättre fråga hur de över huvud taget kunde låta det lämna hamnen.


Det var kul att se skeppet, det var imponerande, men inte alls lika mäktigt som Vision of the Seas som jag ska åka snart.


   

Av Dilemma - 11 juli 2012 12:43

Av: George R. R. Martin


Det händer massor i den här boken, men samtidigt egentligen ingenting. Man får följa olika personer i olika kapitel. Antingen så är de på väg någonstans eller så fightas de, det är i stort sett allt.


Jag är inte särskilt förtjust i historier som utspelar sig på medeltiden. Det är för mycket kungar och knektar för min smak. Och alldeles för mycket strider. I A game of thrones så är det någon strid på gång mest hela tiden, och är det inte ett stort slag mellan två arméer så är det några som kommer förbi och rånar några andra längs vägen och det blir en liten fight där också. Om man skulle ta bort alla stycken med orden knight, armour, sword och liknande ur den här boken så skulle det inte bli mycket kvar, och det är det där övriga som intresserar mig mest. Så enligt mig skulle handlingen i boken kunna kortas ner rejält från sina 800 sidor.


Trots att det inte alls är en historia i min smak så gillar jag att läsa boken till en början. Jag ledsnar egentligen inte på den, men jag tycker att det börjar bli för mycket av bara samma sak när jag har närmat mig mitten. Boken är inte heller särskilt spännande. Det mest spännande i hela boken är sista sidorna, som lämnar öppet för en fortsättning.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards