Alla inlägg den 16 november 2012

Av Dilemma - 16 november 2012 17:30

Av: Monica Antonsson


Jag har hört talas om böckerna Gömda och Asyl, men jag har inte läst någon av dem. När Mia – Sanningen om Gömda kom ut 2008 kommer jag ihåg att jag tänkte att det var fånigt att lägga sig i en så gammal historia och dementera den. Att det var ett försök till att tjäna pengar på en annan boks framgång. Jag läste aldrig Mia – Sanningen om Gömda då. Men när jag nu fick tillfälle att läsa den tog jag chansen trots att jag trodde att jag inte skulle ha någon glädje av den eftersom jag inte har läst Gömda eller Asyl, men den var faktiskt riktigt spännande.


Mia – Sanningen om Gömda är skriven av journalisten Monica Antonsson som har läst alla Mias böcker, träffat och intervjuat Mia flera gånger och som har läst/sett/hört Mias framträdande i media. Antonsson tar fasta på alla detaljer som i Mias böcker anges som sanna och försöker utreda vad som verkligen hände. Det blir en spännande journalistisk resa i Mias fotspår där mer och mer av den påstått sanna historien uppdagas som lögn tills Antonsson tvingas ställa sig frågan: Var Mia ens jagad? Fanns det ens en hotbild mot henne?


Mia – Sanningen om Gömda är helt klart läsvärd också utan att först ha läst någon av Mias böcker, även om jag till en början i vissa stycken tycker att det är lite svårt att hänga med i om det som beskrivs är enligt Gömda eller vad som verkligen hände.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards