Alla inlägg under november 2012

Av Dilemma - 14 november 2012 17:47

       

Av Dilemma - 8 november 2012 15:30

Av: Maria Gripe


Jag har läst flera böcker av Maria Gripe som jag har gillat väldigt mycket, så därför blir jag ganska besviken på I klokornas tid som jag inte gillar alls.


I klockornas tid handlar om ”den ofrivillige monarken” Arvid som får en strykpojke (vars roll är att ta emot de kungliga bestraffningarna) och en fästmö skickade till slottet. Fästmön är Arvid inte alls intresserad av, men strykpojken blir han nyfiken på. Strykpojken blir å andra sidan väldigt intresserad av Arvids fästmö.


Hela boken ligger i sitt berättande alldeles för nära sagoformen för att falla mig i smaken. Jag läste förut en bok med svenska folksagor som höll på att göra mig galen, och den här boken påminner mig på tok för mycket om den.


SPOILER ALERT!


Jag hade hoppats på att kungen och strykpojken, istället för att det visade sig att de var halvbröder, hade inlett ett homosexuellt förhållande. Om historien hade tagit en sådan vändning tror jag att jag hade gillat den mer. Nu kändes på det stora hela historien ganska meningslös.



Om man vill läsa Maria Gripe så finns det annat man bör välja.
AVRÅDER

Av Dilemma - 6 november 2012 22:48

Det är så himla trevligt med bostadsrättsföreningens styrelse att vi går ut och äter en gång om året. Den här gången var vi på Edenbergs och började med en drink i deras bar på övervåningen. Väldigt mysig bar. Kommer säkert att gå dit igen.

Av Dilemma - 4 november 2012 16:30

Av: Hanna von Corswant


Barnflickan handlar om svenska Karin som åker till Frankrike för att jobba om au pair för att komma bort från sina tragiska hemförhållanden.  När hon kommer fram visar det sig dock att pojken som hon förväntat sig att ta hand om är avliden och madame påstår att överenskommelsen var att Karin skulle komma till dem för att hjälpa till i hushållet. Karin står inte på sig, hon finner sig tillrätta, anpassar sig och kräver inga svar när hon inte får några på frågorna hon ställer.


Huset som Karin har kommit till är fullt med frågetecken och madame och monsieur beter sig väldigt märkligt. I boken varvas händelserna i Frankrike med Karin tankar på det som har varit hemma i Sverige och det är ibland svårt att hänga med i miljöbytet. Jag antar att det är meningen att dåtid och nutid ska flyta ihop för att ge ett mer förvirrat intryck. Det är även ganska svårt att greppa vad som verkligen händer i Frankrike. Sett ur Karins synvinkel finns det en massa luckor och det som händer upplevs ganska dimmigt.


Barnflickan klassas som en skräckroman, men jag upplevde den inte som skräck när jag läste. Möjligtvis "mystik", men som skräckhistoria kommer den inte riktigt igång. Det finns mycket som är märkligt, men ingen som är direkt läskigt.


Boken föll mig inte alls i smaken. Jag tycker att den är för rörig och att den aldrig får någon riktig upplösning. Det är för konstigt för att inte ges några ordentliga svar. Med ett mer genomtänkt slut (typ filmen Skeleton Key, som jag kom att tänka på redan i början av boken) så skulle boken bli mycket bättre.


AVRÅDER

Av Dilemma - 4 november 2012 00:40

Jag var och såg Cirque du Soleils Michael Jackson show The Immortal World Tour i Globen och det var riktigt häftigt. Storslaget och pampigt. Det var kul att de inte enbart hade fokuserat på hans största hits. Jag gillar det här med nycirkus när akterna går in i varandra. Jag behöver ingen som berättar för mig vad jag ska få se innan varje nummer.


 

Av Dilemma - 2 november 2012 22:50

Jag och W var och såg Carl-Einas Häckners föreställning Swedish meetballs med lingon. Jag känner för att skriva något smart och genomtänkt om showen. Ett välformulerat inlägg och hur blandningen mellan fummleri och klarsynthet är briljant i sin enkelhet. Om hur Häckner samspelar med sin publik så att man känner sig delaktig utöver att bara vara betraktare. Istället skriver jag bara; Loved it!


   

Av Dilemma - 2 november 2012 16:26

Idag jobbade jag halvdag så jag passade på att sticka iväg och rida på eftermiddagen. Jag fick en rejäl söndagsfeeling eftersom jag rider på söndagskvällar annars. Skönt att helgen bara precis har börjat.

Av Dilemma - 1 november 2012 20:39

När jag har tid brukar jag gå på skrivverkstad som anordnas på Stadsbiblioteket på torsdagar. Idag var första tillfället för den här säsongen och jag hade inget annat för mig så jag gick dit. Jag vet inte om man egentligen ska kalla det "skrivverkstad" för det skrivs ingenting där, men det brukar vara ganska intressanta gäster som pratar om sitt eget skrivande.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards