Alla inlägg den 29 juli 2013

Av Dilemma - 29 juli 2013 14:18

Av: F. Scott Fitzgerald

Vem är den där Gatsby!? Är han inblandad i skumma affärer eller har han fått sina pengar på ärlig väg? Går det att lita på det han säger eller tänjer han på sanningen? Är han en romantiker eller fanatiker? Har han många vänner eller inga alls? Har han stora planer för framtiden eller bara en enda önskan? Är bokens jag Nicks porträtt av Gatsby objektivt eller färgat av Nicks egna åsikter? Är karaktären Gatsby en av de största ikonerna inom litteraturen?

Jag hade inte alls hört talas om Gatsby innan jag läste boken, och jag fastnade egentligen inte särskilt mycket för boken medan jag läste den. Men det är något med Gatsby som gör att jag fortsätter att fundera på historien nu när jag har läst klart. Först tyckte jag att boken innehöll en ganska enkel historia, sedan en oerhört tragisk, och ju mer jag funderar på den så tycker jag att historien var väldigt smart. Den kunde inte ha varit bättre.

Jag är väldigt nyfiken på Leonardo DiCaprios rolltolkning av Gatsby i filmatiseringen.

 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards