Alla inlägg under juli 2013

Av Dilemma - 19 juli 2013 09:40

Av: Meera Syal


Life isn't all ha ha hee hee handlar om tre indiska 30+ kvinnor boende och uppväxta i London och deras förhållande till sina män, familjer, traditioner och varandra. När en av dem ska göra en dokumentär om relationer och bland annat har med sina två väninnor börjar alla tre se sina kärleksförhållanden med nya ögon. Boken är rolig ibland och allvarlig ibland, men jag fastnade aldrig riktigt för den.

Av Dilemma - 18 juli 2013 20:29

Det finns en museijärnväg i Uppsala som heter Lännakatten (en benämning som sträckan fick tidigt av befolkning som bodde längs järnvägen då en ångvagn man använde på sträckan upplevdes låta som en väsande katt). Idag åkte jag och W ett tåg från tidigt 1900-tal med ånglok till lågprisvaruhuset Thun's för att shoppa kläder. Vi påbörjade resan förhoppningsfulla, men redan efter en halvtimme kände jag att jag hade fått nog. Allt skakande gjorde mig lätt illamående och vi kom typ aldrig fram någon gång. Det tog oss drygt 1,5 timme och då var rumpan helt bortdomnad efter att ha suttit på träbänkar.


Hemresan gick något bättre. Då var jag mer förberedd och vi gick ut och stod utomhus mellan vagnarna ett tag.


       

Av Dilemma - 15 juli 2013 23:42

En sak som är bra med semester är att man verkligen kan komma ikapp med sitt filmtittande.


Igår föreslog W att vi skulle titta på American Graffiti och A good day to die hard. Idag föreslog jag att vi skulle se Breakfast at Tiffany's och Anna Karenina.


Den klart roligaste scenen var kvinnan som interagerar med sin egen spegelbild på Holly's party i Breakfast at Tiffany's.


Av Dilemma - 15 juli 2013 12:44

Efter att ha använt min gamla Sony Ericsson Xperia X10 långt efter utgångsdatum och min touch screen till och med började bli slö så bestämde jag mig till sist för att det var dags att skaffa en ny mobil.

Jag jämförde, letade, kollade upp, ställde frågor i butiken och fastnade för Xperia Z, mest för att jag hade en Xperia redan. Men precis när jag skulle köpa den sa hon i butiken att de hade fått säljstopp på den samma morgon och att de inte kommer att sälja den något mer för att den var för dålig. Jag hade även lutat lite åt Samsung Galaxy S4, så det blev så att jag gick hem med en sån.

Först tyckte jag att den var sjukt stor, men efter att ha suttit med den ett tag tog jag upp min gamla och tyckte då istället att den kändes väldigt liten och ynklig. Jag är glad och förvånad över att det gick så fort att vänja sig.

Nu när jag har en sån här värsting mobil tänkte jag försöka bli lite mer high tech och verkligen använda den. Det här inlägget skriver jag till exempel på mobilen med blogg appen. Och jag har skaffat både Instagram och Twittet. Emma_electro heter jag där.

Av Dilemma - 14 juli 2013 23:02

Innan i onsdags hade jag inte varit på Gröna Lund på väldigt många år. Jag kan inte ens komma ihåg när jag var där näst senast. Jag har inte riktigt känt behovet heller eftersom jag har varit på Liseberg nästan varje sommar. Men i onsdags åkte jag dit. Jag, W, syrran och hennes man.


Enligt en tidig väderleksrapport skulle det småregna fram till kl 14, men det visade sig att det istället spöregnade fram till kl 16. Det hade helt klart sina fördelar. Vi hade föreställt oss att det skulle vara ganska mycket folk och långa köer, men det verkade som att köerna försvann med regnet. Så fort vi hade fått åkbanden på armarna så var det bara att springa från åkattraktion till åkattraktion utan att ödsla dyrbar tid på köande. Och efter att ha inhandlat Gröna Lund ponchos stördes vi inte så farligt av regnet.


Vi kunde kontatera att om det regnar en dag på semestern så är det bra om man kan spendera den dagen på Gröna Lund. Då har man roligt fast det regnar, och det är en mer lyckad aktivitet än om man till exempel hade planerat in en dag på standen.


Här tar vi skydd från det värsta regnet inne i Skrattkammaren.

   

Efter Gröna Lund gick vi till Kungholmen och Flippin' Burgers. Ett mycket populärt hamburgerhak. Ingen bordsbokning och ca en timmes väntan på plats från att man har kommit dit och skrivit upp sig på listan. Vi fick uppskattningen 1,5 timme, men fick bord utomhus efter 50 minuter. Det var värt sin väntan. Hamburgare utan tjafs. Och till det kunde man dricka milkshake på Ben & Jerry's glass.

 

Av Dilemma - 8 juli 2013 09:05

Av: Joyce Carol Oates


Jag imponeras av Joyce Carol Oates förmåga att inspireras av en verklig händelse och bygga en hel roman kring den. I Fallen använder hon sig av miljöskandalen Love Canal, och också de respektingivande Niagarafallen, både vackra och dödliga.


Fallen inleds med en ung brud som morgonen efter sin bröllopsdag förlorar sin man till fallen, vilket leder till att hon träffar en ny man. En advokat som långt senare i boken tar sig an målet Love Canal, vilket helt klart ger oönskade konsekvenser.


Boken svävar ut och man får verkligen lära känna karaktärerna genom detaljerna, något som jag tycker är Carol Oates styrka. Och som vanligt flyter språket fram och jag dras in i historien.


REKOMMENDERAR

Av Dilemma - 7 juli 2013 20:58

Älgsafari


           

Av Dilemma - 6 juli 2013 22:16

         

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards