Direktlänk till inlägg 8 augusti 2013

Godnatt, finaste

Av Dilemma - 8 augusti 2013 22:30

Av: Dorothy Koomson


En mycket känsloladdad historia om vänskap, familj, olycklig kärlek, svek och hemligheter.


Mal och Stephanie vill ha ett barn och ber Mals bästa vän, Nova, att vara surrogatmamma. Men innan barnet är fött ändrar sig Stephanie och hon och Mal drar sig ur uppgörelsen och bryter kontakten med Nova utan egentlig förklaring. Nova, som inte ens ville ha ett barn, blir då ensamstående förälder till ett barn som hon under graviditeten har gjort allt för att tänka på som inte sitt eget.


Sju år senare hamnar barnet i koma på sjukhus med en illavarslande prognas vilket blir en anledning för Nova att ta kontakt med sin bästa kompis och barnets pappa, Mal, igen.


Hela boken börjar med att barnet, Leo, ligger på sjukhus med Nova vakandes vid sin sida. Under boken får man sedan veta mer och mer om vad som har hänt Novas, Mals och Stephanies liv tidigare. Historien berättas i olika kapitel ur Novas och Stephanies perspektiv.


Jag tycker att boken är upplagd på ett bra sätt, genom att hela tiden blanda nutid och återblickar, för att låta historien växa fram långsamt och behålla spänningen. Och jag tycker att intrigerna är tillräckliga för att man ska förstå hemlighetsmakeriet, men inte så överdrivna så att det blir alldeles för otroligt och töntigt. Replikerna känns ibland lite väl overkliga och smöriga och förmågan att gissa sig till de andras tankar och känslor blir lite för mycket. Tyvärr så känns översättningen lite slarvig, vilket den alldeles för ofta kan vara i den här genren (böcker av kvinnor som helt uppenbart vänder sig till kvinnor) och det fattas småord på för många ställen för att det ska vara okej.


Det här är absolut ingen feelgood bok. Men om man känner för en ganska snabbläst bok med en inte särskilt komplicerad historia, mycket ångest och känslor, då är den här boken perfekt.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dilemma - 22 februari 2023 11:25


Av: Hans Olsson   Veronika beställer superhjältepiller på Internet och får förmågan att bli väldigt smal, men tyvärr medföljer vissa defekter. Snart hamnar hon i ett sammanhang tillsammans med andra defekta superhjältar, ihopsamlade av Waste Disp...

Av Dilemma - 29 januari 2023 17:19


Av: Joanna Campbell   Jag har läst om en serie gamla hästböcker från 90-talet. Jag hade bok 2-10. Alla böcker går att läsa fristående, men de hänger också ihop så mycket så att den ena börjar ofta direkt där den förra slutar, så det kändes som om...

Av Dilemma - 2 december 2022 13:28


Av: Michael Ende   Det här är en ungdomsbok som jag läste när jag var barn, och som jag nyligen läste om. Den tyske författaren Michael Ende har även skrivit Den oändliga historien, vilket blev en supersuccé. Och jag kommer ihåg det som att jag t...

Av Dilemma - 29 augusti 2022 14:22


Av: Kristina Sandberg   Sörja för de sina och Liv till varje pris är del två och tre i triologion om hemmafrun Maj, som inleds med Att föda ett barn.    I första delen hade jag svårt för att komma in i språket i boken, men med del två och tre...

Av Dilemma - 27 juni 2022 11:45


Av: Lillemor Östlin   Jag läste den här boken samtidigt som jag tittade på TV-serien Clark på Netflix, och jag känner att jag blandade ihop dem lite. De påminner lite om varandra.   Hinsehäxan är en självbiografi om Lillemor Östlin som har sp...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards