Alla inlägg den 22 augusti 2013

Av Dilemma - 22 augusti 2013 21:00

Jag har aldrig haft marsvin, eller vaktat marsvin förut, därför har jag inte riktigt koll på vad som krävs för att de ska trivas och må bra.


Jag har haft råttor i många år och med dem tog det lång tid innan jag fick allting någorlunda rätt. Till en början hade jag spån i buren vilket de absolut inte ska ha eftersom de fick problem med både fötterna och luftvägarna. När jag började använda Toa-Lätt kattströ istället blev de mycket friskare. Till en början gav jag mina råttor gnagarblandningar, vilket inte heller är bra. Det är oftast för fett och sött för råttor, och dessutom så åt de bara upp de goda bitarna så det kändes väldigt onödigt att lägga pengar på blandningar där jag sedan måste kasta hälften. Mina senaste råttor levde på helt vanlig basmüsli från Ica. Det var inte så mycket socker eller fett i, och de åt allt. De hade fri tillgång, men det var inget i müslin som alltid blev över och behövde slängas. En gång i veckan fick de varsin räka med skal för att få i sig protein. Och naturligtvis fick de sallad, grönsaker och frukt. Marsvins kosthållning verkar lite mer komplicerad. Jag fick lite instruktioner av ägaren när jag hämtade marsvinen, men jag kommer inte ihåg exakt vad hon sade så jag har googlat lite.


Jag tycker att de ha ätit väldigt mycket hö, och jag fick för mig att ägaren sade att de inte åt så mycket hö. Men nu har Internet upplyst mig om att marsvin ska ha fri tillgång till hö och att 80 % av deras kost ska bestå av hö. Om de blir tjocka ska man istället dra ner på maten.


De ska inte äta fett för då kan de dö (avokado är förbjudet) och de måste dagligen få c-vitamin för att inte bli sjuka. Gärna paprika, men inte för mycket, eftersom paprika är syrligt, och då kan de få svamp i munhålan.

De ska inte ha salt- eller mineralsten för då kan de få njurskador. Eller så är det viktigt med saltsten. Internet säger emot sig själv lite på den punkten.


Gnagarblandningar är inte att rekommendera, det viktigaste är kraftfoder. Särskilt hos digivande och växande marsvin, vilket det är jag har nu. Då kan man välja pellets som är bra, eller inte alls bra, för dem. Eller så kan man ge dem havrekross. Eftersom havregryn funkade på råttorna så ska jag nog pröva havrekross på marsvinen.


Efter att ha försökt tolka alla tips fram och tillbaka så har jag bestämt mig för att ge dem obegränsat med hö, nytt vatten varje dag, havrekross (endast lite till en början för att de ska vänja sig), gul paprika, broccoli och vitkål.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards