Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Dilemma - 24 augusti 2013 20:27

Förgiftad - Om kemikalierna i vardagen och det osynliga hotet mot vår hälsa

Av: Rick Smith och Bruce Lourie


I den här boken får man läsa om sju olika kemikalier som finns i vår vardag och som man får i sig genom att bara leva ett normalt liv. Boken är skriven i Kanada, men har svenskt för- och efterord, och flera av ämnena utsätts även vi svenskar för. Boken är väl på sätt och vis en ögonöppnade, men för min del var den för faktamässigt skriven för att jag skulle orka ta till mig informationen.


Det är i boken väldigt mycket fotnoter och hänvisningar till annan forskning. Under stora delar skriver författarna om vad andra har skrivit om tidigare. Det kommer också långa kapitel om miljökatastrofer och upptäckter som har hänt förut och så avslutas kapitlet med att ämnet nu är förbjudet. Det tar också ganska lång tid innan själva boken kommer igång med förord till den svenska utgåvan, förord och inledning. Allt detta tycker jag är utsvävningar från själva kärnan och ledsnar snabbt när jag läser.


Det enda som jag tyckte var verkligt intressant i boken var testerna de utförde på sig själva i försök att öka mängden av varje ämne i kroppen. Genom blod- och urinprov mätte de halterna av ämnet före och efter testperioden, och det verkar tyvärr lite väl lätt att öka mängden av farliga kemikalier i kroppen bara genom normalt användande av vardagliga produkter.


Det kapitlet som kändes mest lättbegripligt var det om kvicksilver. Kvicksilver känner jag till och vet hur det ser ut, därför tror jag att det kapitlet var lättare för mig att sätta mig in i. Ftalater, PFOA, PBDE, Triklosan, 2,4-D och BPA säger mig fortfarande, trots att jag har läst boken, inte särskilt mycket.


Ett stort problem med den här boken tycker jag var att det är alldeles för svårt att komma ihåg detaljerna. När jag läser den här typen av böcker så vill jag gärna berätta för andra om vad jag har läst. Men när jag inte ens kommer ihåg vad ämnena heter, vilka tester som gav vilket resultat, vilka typer av produkter som ämnena finns i och vilka effekter de kan ha på människokroppen, då har jag inte mycket att berätta. Jag vet redan när jag läser att jag inte kommer att komma ihåg informationen och då känns det lite onödigt att läsa boken.


Ett praktiskt tips som jag har med mig efter att ha läst klart är att jag kanske borde sluta med Teflonstekpanna. Tyvärr kan jag inte exakt redogöra för varför, annat än att teflonet frigörs i höga temperaturer och hamnar i maten, och det är inte bra.


Det är mycket i den här boken som jag tycker att det är väldigt bra att det uppmärksammas, men jag tror att man behöver vara lite mer intresserad av ämnet för att verkligen kunna ta det till sig. Jag hade hoppats att boken skulle vara mer i stil med Den hemlige kocken.


AVRÅDER


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards