Alla inlägg den 19 januari 2015

Av Dilemma - 19 januari 2015 18:24

Av: Chimamanda Ngozi Adichie


En halv gul sol utspelar sig i Nigeria under 60-talet. Boken är indelad i fyra delar, varav del ett och tre utspelar sig i början av 60-talet och del två och fyra i slutet. I varsinna kapitel berättas historien ur tre olika personers perspektiv, tjänstepojken Ugwu som lämnar sin fattiga familj för att börja jobba åt den politiskt engagerade Odenigbo, den välbärgade Olanna som trotsar sina föräldrar för att flytta ihop med Odenigbo och där gör allt hon kan för att hålla ihop familjen, och engelsmannen Richard som kommer till Nigeria för att skriva en bok och blir kvar för att han förälskar sig i landet, kulturen och Olannas tvillingsyster Kainene.


Till en början tycker jag bättre om delarna som utspelar sig i början av 60-talet, då fokus ligger mer på relationer, familjesituationer och vardag.  Del två tycker jag är för politisk och jag tappar lite fokus när jag läser. Del fyra är nog den del som är den starkaste i hela boken, som allting leder fram till och som gör boken till den läsupplevelse som den är. I del fyra utbryter krig och Biafra bildas. Svält, bombningar, kwashiorkor, flykt, tvångsrekryteringar. Ett försök att överleva i en extrem situation.


Boken är välskriven, vacker, sorglig och gripande.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards