Alla inlägg den 20 februari 2015

Av Dilemma - 20 februari 2015 18:01

Av: Curtis Sittenfeld


Tvillingarna Kate och Vi är synska och har helt olika sätt att förhålla sig till sin övernaturliga egenskap. Kate vill hålla det hemligt och försöker bli av med sin förmåga, medan Vi öppet kallar sig medium och försörjer sig genom att spå folk, vilket har lett till en långvarig konflikt mellan systrarna. När Vi får ett varsel om en kraftig jordbävning vill hon gå ut i media för att varna folk, vilket får Kate att bli riktigt arg då hon hellre vill tysta ner systern.


Boken är skriven ur Kates perspektiv. I vartannat kapitel följer man nutiden som närmar sig datumet för Vi's förutspådda jordbävning, och i vartannat kapitel får man följa Kate och Vi från barndomen och upp i vuxen ålder.


Att den ena tvillingen heter Vi gör det ibland lite otydligt. Kates historia är berättad med "jag-perspektiv" och när en mening börjar med "Vi åkte..." är det till en början oklart om hon menar sig själv och sin syster, eller enbart systern. Det är inga missförstånd som inte klaras upp direkt när jag läser vidare, men jag måste ändå tänka till lite i läsningen.


Precis som Sittenfelds tidigare böcker är den här välskriven och mästerligt berättad, men jag tycker fortfarande att hennes bästa bok är Presidentens hustru.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards