Alla inlägg den 22 februari 2015

Av Dilemma - 22 februari 2015 16:59

Av: Hans Olsson


Sedan jag läste John Ajvide Lindqvists novellsamling Pappersväggar har jag inte gillat någon annan novellsamling förrän jag läste den här.


Till en början visste jag inte alls vad jag skulle förvänta mig. Samlingen inleds med novellen I lindormens grepp där man möter en morfar med sitt barnbarn ute på en flerdagarsvandring. Först verkar allt helt normalt, men snart glider novellen över åt det mer övernaturliga hållet. Något som sedan kommer igen i de övriga tolv novellerna, och som också är det som gör att jag verkligen gillar den här samlingen.


Jag vet inte riktigt vilken av novellerna som jag tycker allra bäst om. Jag tycker att de allihop är riktigt bra. De börjar ganska vardagligt, kryddas med det övernaturliga, och avslutas utan direkta förklaringar. Den novell som jag däremot hade svårast för var Lisas hunddagis och det beror nog enbart på att jag själv har min hund på dagis.


Jag gillar ett en novells huvudperson dyker upp som en biperson i en annan novell, och jag gillar hur den sista novellen på ett fint sätt knyter ihop hela samlingen.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards