Alla inlägg den 4 maj 2015

Av Dilemma - 4 maj 2015 22:30

Av: Stephen King


Jag tycker om stämningen, historien, karaktärerna och språket i den här boken. När jag läser går jag in i en värld som jag inte vill lämna, och som jag längtar tillbaka till när jag inte läser. Det känns nästan lite tråkigt att jag har läst ut den, och det beror framför allt på stämningen i boken. Jag gillade den verkligen.


Det här är inte någon skräckhistoria, men det är en historia med övernaturliga moment. Jake Epping blir visad en port in i det förflutna, till 9 september 1958, och får i uppdrag att stoppa mordet på JFK, 22 november 1963. Han behöver stanna i det förflutna i fem år. Utöver att försöka leva ett normalt liv i väntan på rätt tillfälle att stoppa mordet så har han ytterligare några uppdrag att utföra. Vilket visar sig inte vara helt lätt. Det förflutna vill inte förändras, och om han lyckas så får det konsekvenser i nutid.


Det enda något negativa jag har att säga är att jag inte riktigt gillar fiktiva böcker som utger sig för att vara verkliga. I den här boken så skriver huvudpersonen om att han skriver den här boken, men det är ju Stephen King som har skrivit den så jag tycker att det bara blir en onödig detalj. Jag är inte särskilt förtjust i resonemang av typen om det här hade varit en roman när det är en roman.


Boken är på nästan 800 sidor och jag lever mig verkligen in i historien och känslan av Dallas med omnejd i början av 60-talet. Jag tycker att den här historien är spännande, med stark närvarokänsla, tankeväckande och obehaglig. Men också en fin kärlekshistoria.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards