Alla inlägg den 23 juni 2015

Av Dilemma - 23 juni 2015 18:37

Av: Anita Diamant


Huvudpersonen och berättarjaget i The red tent är Dinah, patriarken Jacobs enda dotter. I del ett får man Dinahs fyra mammors historia, systrarna Leah, Zilpah, Rachel och Bilhah. I del två berättar Dinah sin egen historia. Enligt Dinah i den här boken så finns hennes historia som en fotnot i Bibeln, där fokus istället ligger på den välkända historien om hennes pappa. Jag har försökt hitta information på Internet om vad som står i Bibeln och hur mycket som stämmer överens med historien i The red tent, och det lilla jag har hittat verkar stämma. Egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll, men jag tycker att det är intressant att man kan ta en historia ur Bibeln och göra den läsvärd.


I första delen av boken, den om Dinahs mammor, handlar det väldigt mycket om barnafödande. I stort sett det enda som de här fyra kvinnorna gör är att föda barn, och tillsammans ger de Jacob tretton överlevande barn. Första delen känns lite för lång och uttjatad och jag ledsnar ungefär halvvägs på beskrivningar av förlossningar. 


Dinahs historia i del två är mer spännande. Familjen lämnar sitt hem efter 20 år för att bege sig till Jacobs hemland och återförenas med hans familj. Dinah träffar en prins som hon förlovar sig med, men avundsjuka hos några av hennes bröder och brutala mord gör att hon vänder sin familj ryggen och flyttar till Egypten där hon startar ett nytt liv utan att berätta för någon om vilken släkt hon kommer ifrån. Jag tyckte att det var en oväntad vändning i boken och det behövdes för att hålla intresset uppe.


På det stora hela påminde den här historien mig lite om Game of Thrones. Jag tror att det var miljön, olika släkter och långa resor mellan länder som gjorde det.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards