Alla inlägg den 7 maj 2017

Av Dilemma - 7 maj 2017 18:04

Av: Håkan Nesser


Jag gillar den här boken, men den förvirrar mig.


Till en början han handlar boken om en middagsbjudning som ska äga rum i London. Huvudpersonen Leonard Vermin reser till London med sin familj för att fira sin 70-års dag och för att dö och lämna efter sig sitt testamente. Han har bott i London tidigare och stora delar av boken handlar om när Leonard bodde där på 60-talet, jobbade som spion och hade en kärleksrelation med Carla.


Ungefär halvvägs in i boken får man bekanta sig med Lars Gustav Selén som också har varit kär i en Carla, som reste till London och dog ung. Lars Gustav skriver en roman och nu är han i Lonon för att avsluta romanen.


Leonards styvdotter Irina köpte en bok inför Londonresan, men när hon läser den på hotellrummet så är det inte en historia hon får ta del av utan någon som pratar direkt till henne och vet saker om henne som ingen känner till.


Och Leonard börjar drömma att han är Lars Gustav Selén. En person som han aldrig har träffat eller vet vem det är.



SPOILER


Hur de här karaktärerna förhåller sig till varandra blir jag väldigt osäker på. Efter ett tag får jag till exempel en känsla av att Vermin med familj är karaktärer i Seléns bok. En inte särskilt tillfredsställande känsla då jag av någon anledning tycker att om karaktärerna är skrivna av en karaktär som Nesser har skrivit så blir de mer overkliga än om de är skrivna direkt av Nesser. Men jag gillar boken. Eventuellt så behöver jag läsa den en gång till.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards