Alla inlägg den 10 september 2017

Av Dilemma - 10 september 2017 16:15

Av: Jo Nesbø


Det här är en Jo Nesbø bok utan Harry Hole. Huvudpersonen här är headhuntern Roger Brown, och han hamnar rejält i trubbel. Till en början tycker jag mig inte märka några som helst likheter med Harry Hole serien, utan får snarare lite American Psycho känsla av boken. När jag kommer in i boken känner jag igen mer av Nesbøs berättarstil, även om jag tycker bättre om Hole-böckerna. En rolig detalj, om jag minns rätt nu, är att hotell Leon, med samma receptionist, i Huvudjägarna även är med i Gengångare som jag läste nyligen.


Huvudjägarna börjar långsamt och glider över i fartfylld jakt. Jag tycker att anledningen till att huvudpersonen jagas för att dödas är långsökt, men har man att göra med en galning så räcker det kanske med långsökta anledningar för att tycka att någon behöver mördas, och anledningen känns egentligen bara som ett skäl för att få igång jakten.


Jag upptäckte att filmatiseringen finns på Netflix, så jag har sett filmen också. Jag tycker att den var rätt bra. Trogen boken. Och jag gillade att i filmen ifrågasätter huvudpersonen skälet till att någon vill ha honom mördad.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards