Alla inlägg den 19 augusti 2019

Av Dilemma - 19 augusti 2019 12:39

Av: Jonas Gardell


Jag har läst den här boken förut för länge sedan och då tyckte jag inte om den. Jag förväntade mig att den skulle vara rolig, och det är den verkligen inte. Den är mer tragisk. En klump-i-magen-bok om skolan och mobbing. Jag fick syn på den i bokhyllan och eftersom den snart kommer som film så bestämde jag mig för att läsa den en gång till. Den här gången visste jag vad jag hade att vänta mig och när jag kom in i den så gillade jag den. 


En komikers uppväxt handlar om 12-åriga Juha Lindström och hans klasskamrater i 6'e klass. Replikerna och händelserna känns väldigt trovärdiga och jag är glad att jag inte längre går i skolan. Korta kapitel varvas med brev i nutid då Juha vuxit upp och jobbar som komiker. Breven känns mer filosofiska, reflekterande. 


Boken har två uppföljare, men jag tror inte att jag kommer att läsa någon av dem. Däremot så ser jag fram emot att se filmen. 


 

Av Dilemma - 19 augusti 2019 10:05

Av: Lisa Jewell


En spännande och sorglig historia som berättas ur några olika perspektiv vilket knyter ihop händelserna på ett bra sätt. 


Boken handlar om Laurel vars ena dotter, Ellie, försvunnit 10 år tidigare och nu hittas död. För första gången på 10 år känner Laurel att hon är beredd att gå vidare med livet och hon börjar dejta Floyd som hon träffar på ett café. Laurel och Floyd har aldrig träffats förut, men de har gemensamma nämnare. Till exempel så visar det sig att mamman till Floyds yngsta dotter var Ellies matematiklärare precis innan hon försvann. Och även hon, matematikläraren, är försvunnen.


Jag gillar hur den här boken är skriven och att det hela tiden går framåt. Händelserna är de man förväntar sig, så man kan säga att boken är ganska förutsägbar, men jag tycker om att den berättas så, utan oväntade vändningar. Som läsare förstår man snabbare än Laurel vad som har hänt eftersom man får flera perspektiv.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards