Alla inlägg den 21 december 2019

Av Dilemma - 21 december 2019 12:32

Av: Andrew Klavan


Den här boken har stått i min bokhylla i säkert mer än 15 år. Jag köpte den på 4 för 3 på Akademibokhandeln och sedan har den blivit stående. Jag har inte känt för att läsa den. Kanske för att omslaget inte kändes särtskilt lockande, eller för att jag inte hade en aning om vad den handlade om. Jag köpte den för att den var på engelska och jag tyckte att titeln lät cool då, men jag hade glömt bort om det var en roman eller fakta. 


Nu bestämde jag mig i alla fall för att läsa den. Jag har haft så många olästa böcker i bokhyllan och tänker inte köpa några fler nya innan jag fått ner de olästa böckerna till inte mer än ett hyllplan. Så nu gav jag den en chans. Man kan lugnt säga att jag blev sjukt positivt överraskad. 


True Crime handlar om journalisten Steve Everett som får ta över en story där han ska intervjua en dödsdömd fånge, Frank Beachum, dagen innan avrättning. Inför intervjun gör Everett lite research och kommer fram till att Beachum troligtvis är oskyldig. Går det att bevisa? Är det ens hans sak att försöka? Är det ens möjligt att stoppa en avrättning med bara några timmars marginal? Everett bestämmer sig för att göra ett halvhjärtat försök. Han letar efter sanningen, men han förhalas också av att han åker med sin son till zoo, knappt ställer några frågor till Beachum när han får chansen och dricker sig full på krogen. 


Boken är spännande när man får följa Everetts jakt efter bevis och kamp mot klockan. Men boken är också ganska hemsk i de kapitel där man får följa Beachums tankar inför avrättningen, hans sista stund med sin famlij och alla praktiska förberedelser inför att han ska avrättas. 


REKOMMENDERAR


 


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards