Inlägg publicerade under kategorin Fritid

Av Dilemma - 16 oktober 2010 23:35

Igår var vi och såg Romeo & Julia på Lyceum Theatre. Även fast jag kan hela historien utantill så tyckte jag att det var bra. Jag trodde innan att det skulle vara svårt att hänga med i replikerna efter som de skulle prata på skottska och på vers, men det var inga problem. Här i Edinburgh pratar de inte alls som i Trainspotting, utan har väldigt tydlig och lättförstådd engelska.

Idag åkte iväg på en busstur som först tog oss till Glenkinchie Destillery. Där fick vi en guidad genomgång av deras whiskytillverkning som avslutades med provsmakning. De tillverkar ganska snäll och mild whisky där så även fast jag inte alls gillar whisky så tyckte jag att provsmakningen gick okej.

Här är destilleriet:

(Wilhelm; den här följer med hem till dig. Ses imorgon.)

Efter whiskyprovningen åkte vi till Melrose där vi åt lunch på den här restaurangen:

Vi åkte också till Roslin och besökte Rosslyn Chapel. Den som har läst/sett "Da Vinci koden" vet att en scen mot slutet utspelar sig där.

När vi efter utflykten var tillbaka i Edinburgh åt vi middag på en annan bra fiskrestaurang; Creelers, 3 Hunter Square. (De har väldigt mycket musslor här i Edinburgh, tydligen finns det till och med ett snabbmatställe med musslor.) Den här restaurangen hade egen fiskebåt och eget rökeri. Alla var nöjda med maten. Båda restaurangerna som vi har varit på har blivit utvalda efter rekommendation och de har verkligen varit bra. Det som ska varnas för i matväg är däremot pubmaten. En i gänget som har bott här ett tag beskriver den som att den är inte bättre än hos en kompis med micro. En annan ur gänget som trots det valde att äta en paj på puben berättade att han fick en fryspaj som de micrade, men som fortfarande var kall i mitten. Maten på "matställen" är mycket bättre och det bästa av allt är att det kostar lika mycket.

Imorgon är det hemfärd tidigt, så det är nog bäst att börja packa nu...

Av Dilemma - 15 oktober 2010 18:18

Inne på The Elephant House satt J.K Rowling och skrev delar av Harry Potter.

Greyfriars Bobby är en hund som levde i Edinburgh på 1800-talet. Bobby och husse var oskiljaktiga, men husse dog när Bobby var 2 år. Bobby blev känd i Edinburgh för att han i resterande 14 år av sitt liv satt och väntade vid sin husses grav. Det finns både filmer och böcker om Bobby.

En mysig gränd i närheten av hotellet.

Utsikt över Edinburgh från slottet.

Hotellet som jag bor på. Jag är väldigt nöjd med hotellet. Det ligger centralt och bra till och har bra standard.

Mitt hotellrum.

Här myser jag med min cashmere-halsduk som jag har köpt. Det finns mycket cashmere i Skottland.

Av Dilemma - 14 oktober 2010 23:15

Nu är jag i Edinburgh med mitt jobb och jag gillar staden. Jag har gått runt och kikat lite och det blev fish and chips till lunch. Middag åt vi på en fiskrestaurang som var riktigt bra (Fishers in the City, 58 Thistle Street).

Jag bor på ett hotell ganska mitt i staden, i närheten av ett slott.

Det här är precis utanför hotellet.

Här är universitetet som vi besöker:

De håller på med någon utgrävning på gården mitt i universitetet. En ganska osäker andrahandskälla sa att det var någon av någon tidigare drottnings män som på 1500-talet blev sprängd i en byggnad och nu har de kommit på att det var här. Kanske är det delar av honom och huset som de gräver efter.

Av Dilemma - 21 augusti 2010 12:47

Igår var jag och W på en riktig gubbfestival i Gävle och lyssnade på bra musik. Banden spelade på två scener och avlöste varandra så det var bara att gå från den ena scenen till den andra fram och tillbaka och se ett band hela tiden. Bäst var Alphaville, tätt följt av Lustans Lakejer. Kvällens mäktigaste ögonblick var när Marian Gold (sångaren i Alphaville) tillsammans med hela pubilken sjöng Forever Young.

Jakob Hellman

Ultragubb. Eller, jag menar, Ultravox.

Lustans Lakejer

Reeperbahn

Alphaville

The Human League

Jag tror att arrangörerna lovade för mycket när de skrev på hemsidan att det skulle vara en vuxen festival där köerna är korta.

Av Dilemma - 30 juli 2010 21:30

Nu har jag tagit nummer 200 i min platespotting. I den här takten kommer jag att vara klar 2018.

Av Dilemma - 21 juli 2010 21:50

Jag och W tog en sväng till Furuvik idag och kollade på apor. Wilma följde med och många av barnen som var där var mer imponerade av Wilma än vad de var av de andra djuren. Man får kanske skylla sig själv om man tar med en söt hund in bland så där många barn, men jag hade inbillat mig att vi skulle få vara ifred. Det är lite som att ta på sig sina mest uppseendeväckande kläder och gå ut på krogen, och sen om någon säger nått svara att man inte vill ha någon uppmärksamhet.

Även Wilma hade ett svalt intresse för Furuviks djur. Trots att vissa av djuren bara var precis på andra sidan staketet brydde hon sig inte.

Till och med jag tänkte vid några tillfällen, till exempel när jag var inne hos kängrurna och alla hade gömt sig, varför har vi åkt hit när vi har de bästa djuren hemma; Wilma, Hannah och Miley.

Men några roliga apor såg vi.

Av Dilemma - 17 juli 2010 17:35

Idag är vår sista dag i Nynäshamn och vi har tagit det ganska lugnt. Vädret idag är lite mer mulet och svalare än de övriga dagarna så det har inte blivit något bad. Istället passade vi på att gå Hälsans stig igen eftersom det var perfekt promenadväder.

Vi har slappat och läst böcker på hotellrummet, ätit lunch vid Hamnbodarna, åkte en sväng med bilen och vi har hyrt en film som vi ska kolla på ikväll. "Upp", den där animerade filmen.

Av Dilemma - 16 juli 2010 23:40

Ikväll har vi varit och ätit på Restaurang Kroken. Om ni vill kan jag berätta lite om Restaurang Kroken. Det är en restaurang med utsikt över Bedarön, och den blev vald till Skärgårdens bästa restaurang 2003. Jag är inte blåst av stolen, om man säger så. Vi har varit här förut och då har jag för mig att jag tyckte att det var bra. Men nu blev jag inte jättenöjd. Alla fiskrätter var halvtråkiga, och varken jag eller W kände för någon av dem. Det slutade med att han valde biff och jag valde lamm. Kyparen frågade hur jag ville ha lammet och jag svarade "blodigt". "Menar du medium?" frågade han då, och jag svarade "rare". Då rekommenderade han "medium/rare" och jag gick med på det. När maten sedan kom var lammet grått med en svag antydan till rosa i mitten. "Är det här verkligen medium/rare" frågade jag efter att jag hade skurit i det, och då pekade kyparen "jo, det är lite rosa här". Lammet var helt okej, men jag hade gärna haft det mer rosa. I övrigt var det bra där, lite fattig meny bara. "Fina fisken" i Trosa äger "Kroken" i Nynäshamn.

Något vi var väldigt nöjda med idag var våra crêpes. W ville ha en matig variant och valde kantarell. Jag tycker bättre om dessertversionen och valde nutella och glass.

Här är några bilder från hamnbodarna: