Inlägg publicerade under kategorin Fritid

Av Dilemma - 15 juli 2010 22:48

Vi började vår dag med att gå ner på stan och shoppa. W handlade kläder, och jag köpte en väska som jag ska ha på mitt nya jobb. När vi hade shoppat klart satte vi oss på ett café i stan och drack Milkshake. De hade flera spännande smaker att välja mellan. W valde en hallon/saltlakrits och jag en med brownie-smak. Wilma tog en gurkvatten, men ångrade sig direkt när hon såg våra milkashakes.

Efter flera timmar på stan drog vi till Nickstabadet. Där var det varmt och skönt och vi stannade länge och läste bok och badade om vart annat. Wilma hade med sig paraply för att få lite skugga. Vanligtvis älskar hon att ligga i solen, men till och med Wilma kan få för mycket när det är så här bra väder.

Sen fick Wilma vänta på hotellrummet och jag och W gick på bio. Här ligger vi och väntar på att filmen ska börja.

Det finns bara en bio i Nynäshamn och den har bara en salong. Där visar de en film i veckan, en gång om dagen, samma tid varje dag. Vi gick in och sa "två biljetter" och fick se "Knight and day". Den var sådär, helt okej, smårolig. Efter bion satte vi oss på hotellets terrass och tog en varsin öl, och nu är vi tillbaka på hotellrummet.

Av Dilemma - 15 juli 2010 13:39

Det här veckan trivs vi på Skärgårdshotellet i Nynäshamn. Ett ganska enkelt och mysigt hotell som ligger nära stan och hamnbodarna.

Utsikten från vårt fönster.

Av Dilemma - 14 juli 2010 22:11

När vi kom fram till Nynäshamn nu i eftermiddags var vi hungriga. Vi gick ner till hamnbodarna, vilka ligger nästan precis vid vårt hotell, och valde att äta middag på Rökeriet. Det blev rökt laxspett med färskpotatissallad. Supergott, vi bestämde oss för att äta där varje dag och beta av hela menyn. Och snabbt gick det att få maten också, några minuter bara. Jag önskar att det fanns något liknande ställe hemma, snabbmat som är god.

Efter maten gick vi "Hälsans stig". Det är en promenadrunda på 6 kilometer runt Nynäshamn. Man går genom stan, lite i villakvarter, längs med vatten och får se lite av varje. Det var perfekt väder för promenad. Vi började gå vid 19-tiden så det hade hunnit bli lite svalare ute.

Hälsans stig är utmärkerad med små skyltar längs vägen. Vi råkade missa en skylt och gick ganska långt åt fel håll. Då hamnade vi vid ett bad som verkade mysigt. Dit tänkte vi först att vi kanske skulle gå imorgon, men sen hittade vi tillbaka till stigen och gick efter ett tag förbi Nicksta badet som verkade ännu bättre. Här har vi tagit en vätskepaus.

När promenaden var avslutat gick vi tillbaka till hamnbodarna och åt glass. Det finns många olika sorters glass att välja mellan; Italiensk, GB, Lejonet & Björnen och vanlig mjukglass. Vi valde Lejonet & Björnen den här gången.

När vi kom tillbaka till hotellet satte vi oss en stund på uteserveringen. Jag köpte ett glas Rosé och W en öl. Mitt Rosévin låg alldeles för nära vanligt rödvin i smaken och jag blev inte riktigt nöjd, men efter halva glaset gick det ner lätt ändå. W blev nöjd med sin Nynäshamn öl, trots att den visade sig vara på 6,2 %.

Wilma har varit med oss hela dagen och har inte behövt vara ensam på hotellrummet en enda gång hittills. Hon har blivit ganska trött nu. Vi har hyrt filmen "Farsan" som vi tänkte titta på nu snart, och Wilma längtar efter att vi ska börja så att hon kan ligga och vila bredvid oss under tiden.

Av Dilemma - 11 juli 2010 16:25

Nu är husvagnscampandet slut för den här gången och vi sitter i bilen på väg hem. Vi har haft toppenväder hela tiden, bortsett från en mindre regnskur igår strax innan kvällsgrillningen. Det har varit lite väl varmt på nätterna när vi ska sova. Termometern mätte upp 40 grader i förtältet och strax över 30 grader inne. Men på dagarna, när vi har varit utomhus inne i Trosa, har det varit skönt med det varma vädret. Hoppas att det håller i sig ända till september.

Efter frukost gick vi ner till badet och badade och slappade lite på stranden innan vi gick tillbaka till husvagnen för att packa ihop. När husvagnen ska kopplas ihop med bilen använder pappa sin ”mover” och kör husvagnen med fjärrkontroll. Då kommer campinggubbar fram ”jaha?, mhmm”, ställer frågor och blir imponerade ”en sån borde man skaffa sig”.

Av Dilemma - 10 juli 2010 17:51

Natten till idag var mycket behagligare. Nu hade vi haft fönstren öppna och vädrat ur husvagnen innan vi gick och lade oss. Och jag hade även fönstret bredvid min säng öppet hela natten. Så det blev en helt okej natt värmemässigt och jag kände mig utvilad när jag vaknade.

På dagen drog vi in till stan igen och kollade i fler affärer. Vi fikade på ett choklad och marsipan café (jag och W drack ischoklad med mintsmak, mums!) och vi köpte rökt makrill till lunch.

När vi kom tillbaka till campingen gick jag, W och pappa och badade. Vattnet var riktigt kallt och flera gången på vägen i ångrade jag mig och tänkte vända upp igen. Men W och pappa, som var i snabbare än mig, ropade att det blev bättre när man doppat sig och till sist var jag i jag också.

Just nu är det mörka moln på väg in som hotar våra planer på att grilla ikväll. Men vi håller tummarna för att det är snabbt övergående och räknar med att grilla ändå.

En rekommendation om man skulle ha vägarna förbi Trosa och vill gå på en bra fiskrestaurang är ”Fina fisken”. Där var vi igår och vi var alla nöjda med maten.

Här är klänningen som jag köpte igår och hade på restaurangen på kvällen:

Av Dilemma - 9 juli 2010 16:39

Trosa är en riktigt mysig stad. Jag hade ingen uppfattning om Trosa innan jag hamnade här. Jag hade hört talas om stället, så jag visste att det fanns, men inte mer än så. Nu vet jag att det är lite gammeldags stuk på staden. Det finns små sommarvillor, kullerstensgator, caféinnergårdar och hamnbodar. Jag såg inga moderna affärer, utan allt verkade lokalt. Jag köpte en snygg klänning som jag ska ha ikväll när vi ska på restaurang.

Av Dilemma - 9 juli 2010 08:45

Vi kom fram till campingen igår och då har vi alla våra olika roller. Pappa och W bygger förtält, mamma pysslar och packar upp i husvagnen, jag går fram och tillbaka med en kanna och hämtar vatten och Wilma skäller på grannarna ”Nu bor vi också här så det är bäst att ni passar er”.

Jag trodde att jag skulle sova ut på den här minisemestern, men jag vaknade tidigare än vad jag gör hemma trots att jag då har väckarklockan ställd. Det har varit en riktigt bastunatt. Typ 30 grader varmt och absolut inget syre. Värre än vad vi har hemma. Det var väldigt svårt att sova. Tidigare år när jag och W har följt med på husvagnssemester har det varit augusti och då har det aldrig blivit riktigt så här jävla tokvarmt på natten.

Av Dilemma - 26 juni 2010 08:53

Till och med Wilma var fint midsommarpyntad och hade fått en blomma i halsbandet.

I år gick vi ned till det arrangerade midsommarfirandet, vilket vi aldrig brukar göra. Eller, om vi gör det, alltid komma för sent till...

Vi var med i ett lotteri och jag hade turen att vinna en "pigg liten lyckta"  som andra pris.

Efter firandet gick vi tillbaka till stugan och åt middag och spelade sällskapsspel halva natten.