Inlägg publicerade under kategorin Fritid

Av Dilemma - 19 maj 2010 18:48

Sista dagen. Den här semestern har gått fort. Den här gången var kryssningen en natt längre än förra gången vi åkte, men det känns ändå kort. Men det har varit en lugnare kryssning den här gången, så det känns ändå som att den inte har gått riktigt lika snabbt. Det beror nog delvis på att vi hade sen middag den här gången. Förra gången hade vi tidig middag och då var allt stressigt innan dess, men sen väldigt lugnt efter middagen. Nu har vi sen middag och då blir dagen mycket längre och man hinner med mer. Däremot är det kortare efter middagen, men då gör man ändå inte så mycket annat än att dricka drinkar och sitta i barer. En annan fördel med sen middag är att på den här resan händer det faktiskt att vi kan känna oss lite hungriga när det är dags för middagen.

Idag har vi i stort sett bara slappat. Vi var med på ett nytt quiz, också med TV-serie melodier, men den här gången var serierna från 70-talet och vi hade ingen chans. Annars har vi mest hängt i poolområdet.

Snart är det dags att packa för hemresan imorgon. En lite märklig grej är att man inte får ta av sin väska själv. Den måste vara färdigpackad och ställas ut utanför hytten senast kl 23 ikväll. Sen får man tillbaka den efter avstigning imorgon. Allt man behöver ikväll och imorgon får man packa i handbagaget.

Båten kommer att komma fram till Oslo ca två timmar tidigare än tänkt. Det har skyndat sig lite för att ha tid att sanera hela båten en gång till innan nästa gäng. Kl 05 ankommer vi till Oslos hamn. Vi har avstigning vid 07.30, och då har vi bokat en buss som går direkt från hamnen till flygplatsen. Vi kommer att vara där i väldigt god tid.

Det som är kvar för oss ikväll är en avskedsshow och middag. Det har varit en härlig semester och det är tråkigt att det redan är över.

Av Dilemma - 18 maj 2010 18:33

Idag stannade båten i Amsterdam. Eftersom jag och W var i Amsterdam i somras så hittade vi lite, och det kändes bra. Annars är det ganska svårt att på kort, begränsad tid hinna uppleva en helt ny stad. Jag känner mig inte säker på att vi såg det bästa av Brygge igår. Men idag så vet jag att vi var i centrum.

Vi gick i affärer (framför allt souveniraffärer), vi gick längs den där kända blomstergatan, vi tog en öl på ett torg som de har med många uteserveringar, vi gick omkring, vi köpte stroopwafels, vi åt pannkakor och vi gick igenom Red Light District (den bilden har jag censurerat här nedan för att inga känsliga ska finna det stötande). När vi drack ölen åt vi även Bitterballen. Det borde man göra när man är i Amsterdam. Det är typ ett öltilltugg som består av stuvat kött som är friterat i en boll. Man äter det med senap, och det är faktiskt riktigt gott.

Magsjukan har brutit ut på båten igen. Nya fall har rapporterats. Idag på frukosten fick man inte ta av maten själv, utan personal la upp det man pekade på på tallriken. Och vi har fått vår hytt sprayad. Det knackade på en kille i blå skyddsdräkt och ansiktsmask. Han hade en maskin som såg ut som en insektsutrotare och bad oss gå ut ur hytten. Jag hoppas att vår Belgiska choklad inte tar smak av den där sprayen.

Av Dilemma - 17 maj 2010 18:25

Idag har vi varit i Brygge. Det var en fin stad med stora gamla byggnader och med soligt och fint sommarväder. Mitt uppdrag var att köpa Belgisk choklad, och det lyckades jag med. Vi hittade en enorm godisbutik med allt möjligt godis. Jag hoppas att den här Belgiska chokladen är godare än den som säljs i Sverige. (Inte för att den som säljs i Sverige inte är god, utan för att den här var mycket dyrare.) Men asken var värdigt fin också, den måste vi spara när den är tom.

Vi åt lunch på en uteservering och Belgisk våffla i en park innan vi begav oss tillbaka till båten.

Idag är det 17 maj, så det är hysteriskt nationaldagsfirande på båten. Det finns 1500 Norrmän ombord. Och Norrmän verkar ta det här med nationaldag på lite större allvar än vad svenskar gör...

Av Dilemma - 16 maj 2010 18:02

Dag 1 på kryssningen blev kortare än vad det var tänkt. När vi kom fram till hamnen visade det sig att ombordstigningen var flera timmar försenad. Det hade varit magsjuka ombord och nu höll de på och sanerade hela skeppet. Vi tog en av deras gratisbussar in till Oslo och hängde där i några timmar innan vi steg på. Så många färdmedel som jag åkte igår har jag nog aldrig åkt på en och samma dag förut. Vi hann med tåg, flyg, taxi, buss och båt.

Väl ombord på båten så hann vi inte med så mycket. Vi installerade oss i hytten, hade nöd-larms-övning, tittade på välkomstshow, åt middag och drack goda drinkar.

Idag har jag tränat på gymmet. Med gigantisk frukostbuffé, gigantisk lunchbuffé och trerättersmiddag varje dag gäller det att träna när tillfälle ges. Jag har hängt i poolen också, varit med i quiz (som vi kom på andra plats i) och tittat på bio (Yes man). Ikväll blir det show, middag och drinkar igen.

Av Dilemma - 1 maj 2010 12:15

Jag och Wilma började gårdagen med att möta min syrra och hennes kille kl 10.30 för att sätta oss på Alexanders uteservering och ta dagens första öl. Wilma drack vatten såklart.

Från uteserveringen hade vi uppsikt över ån och forsränningen.

Det var skönt att det blev bra väder.

Wilma kunde inte riktigt bestämma sig för från vilket knä hon såg forsränningen bäst. Hon provade att byta plats väldigt ofta.

En tant blev full och fick psykbryt och började skrika. Hennes anhöriga stannade en förbipasserande ambulans så att de fick hämta upp henne.

När W slutade jobbet gick vi till Stadsparken och åt lunch.

Plötsligt dök det upp ett gäng med vita tröjor bredvid oss. De började trumma vilt och dansa galet. Wilma tyckte att det var superläskigt.

Efter parken tog vi en fika på Wayne's och sen blev det fest hemma hos oss. Det var nice.

Av Dilemma - 21 mars 2010 20:59

När jag kom till Göteborg i fredags började jag med att hälsa på hemma hos en kompis som har ny lägenhet och ny katt. Jag tänkte att jag skulle behöva ställa mig in hos den katten lite först för att jag aldrig hade träffat den förut, men när den fick syn på mig så kom den fram direkt och strök sig mot benen och spann. Riktigt orädd och social och supergullig var den.

På lördagen var det bagarutställning i Nordstan. Där visade de upp olika bakverk. Det fanns bakverk som var bakade av marsipan...

...av socker...

...och av deg.

En lite märklig sak hände när vi var på ett café. Jag och syrran beställde färspressad apelsinjuice och den juicen pressade de på plats på cafét. (Det är den absolut godaste juicen som finns, den smakade inte alls som färskpressad juice som man köper i förpackning på Ica.) Eftersom de skulle pressa juicen efter att vi hade beställt den så sa tjejen i kassan att vi kunde sätta oss och att de skulle komma ut med juicen. Jag och syrran satte och pratade och tänkte inte särskilt mycket på vad som hände runt omkring oss. Efter att tag ser jag en tjej (inte samma som stod i kassan) med två juice i händerna och förvirrad, sökande blick. Jag vinkar inte till henne för att hon ska se oss. Hon kommer fram, ställer bestämt ner glasen på vårt bord, säger "jag har ropat fem gånger" och vänder sig tvärt om och går.

Av Dilemma - 13 mars 2010 03:10

Jag har precis kommit hem från kvällen dMz med Burlesque-tema. Det var riktigt mycket folk och riktigt roligt. Kvällen till ära var det en burlesque-dansare där, men tyvärr lyckades jag inte ta något kort på henne.

Jag och brorsan.

DJ AlphaWilhelm

Av Dilemma - 10 mars 2010 23:30

Jag har varit och kollat på Slagsmålsklubben nu ikväll. Jag hade en uppfattning om hur de skulle låta, men jag har inte sett eller hört dem förut. Fast W påstår att vi kanske har sett dem i Arvika, men jag kan inte komma ihåg det alls. Jag fick en gratisbiljett annars hade jag nog inte gått, men jag är glad att jag gick.

Det var ett flamsigt band med sköna låtar och med mellansnack som var nästan lika långa som låtarna. Men de var förvånansvärt oförberedda. Till exempel så hittade de inte trumpinnarna när det skulle vara trummor i en av låtarna, så de fick strunta i det. Jag tycker inte att de riktigt levde upp till den utlovade scenshowen.

Det är skönt att bo mindre än två minuter från konsertstället när man ska hem efteråt sen. :)