Alla inlägg under april 2014

Av Dilemma - 29 april 2014 20:40

När jag var liten klippte jag vid ett tillfälle min systers hår. Varken jag eller syrran har några dramatiska minnen av det, men det är en historia som hängt sig kvar i min familj och den berättas gärna när tillfälle ges än idag. Jag fick för mig att skriva en dikt om händelsen.


Till Erica:


Mörka tussar treårshår ligger där på golvet under
två små barn fullt upptagna i en av sina barndomsstunder.


Det fanns en sax från ingenstans, de hörde hur den skrek:
”Ta upp mig nu och använd mig. Ha med mig i er lek!”


Koncentration och precision, en liten hand med full kontroll
och skratt som tror att ny frisyr det spelar inte någon roll.


Det finns ingen plats för tid och rum, det finns ingenting som stör,
inget mer än här och nu när barn leker frisör.

Av Dilemma - 22 april 2014 21:59

Av: Sofia Nordin


Hedvig är tretton år och helt ensam. Hennes föräldrar, lillebror, kompisar, hela världen antagligen, har under samma kväll dött av feber, och nu måste Hedvig överleva på egen hand. Hon tar sig till en övergiven gård där hon bestämmer sig för att stanna och ta hand om djuren. När överlevaren Ella dyker upp blir livet både enklare och svårare.


Boken är spännande, men lite långsam i sin handling. Eftersom Hedvig under stora delar av boken är ensam blir det mycket tankar och funderingar. När jag har läst ut boken önskar jag först att det hade funnit mer förklaring till varför det har blivit som det blivit, och upplösning på något sätt, men sedan tänker jag att det kanske inte behövdes, det var ändå inte det som var det relevanta. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker om det eller inte.


 

Av Dilemma - 21 april 2014 18:17

Av: Louise Bagshawe


Jag fick den här boken lånad till mig av en kompis och trodde att det skulle vara en helt vanlig chick lit med snygg, fantastisk man och jag-vågar-vara-mig-själv-kvinna som uppenbart är förälskade, men som inte får varandra så lätt som de önskar. Och det var det väl på sätt och vis också, med undantaget att de är jagade av en kvinnlig torped som försöker mörda dem.


Melissa Elmets pappa uppfinner något som gör att Melissa, för att vara på den säkra sidan, om det skulle vara så att hon vet något, bör dödas. Hennes ungdomskärlek William Hyde, själv yrkestränad mördare, söker upp henne för att rädda henne, och tillsammans flyr de genom Europa samtidigt som de mer och mer hittar tillbaka till sin gamla kärlek och försöker lista ut varför Melissa har hamnat i skottlinjen.


 

Av Dilemma - 15 april 2014 22:12

Jag var i Göteborg förra helgen och såg det tyska synthbandet Welle:Erdball. De spelade i två timmar och höll energin uppe hela tiden. Jag hade lätt kunna lyssna i två timmar till. Första timmen spelade de låtar från sin nya skiva, och trots att jag inte är särskilt inlyssnad på den så var det jättebra. Det är det som är så fantastiskt med Welle: Erdball, allt de gör är jättebra.


Efter första timmen hade de en liten femminuterspaus, sedan fortsatte de med timme två. När man kom fick man en lapp att önska en låt på, och under andra timmen drog de önskningarna ur en låda och spelade den låten som stod på lappen. Oerhört imponerade. Det fanns 50 låtar att välja mellan på lappen. Timme två bestod alltså av gamla hit-låtar. Allt som allt en sjukt bra spelning och en toppenkväll.


         

Av Dilemma - 4 april 2014 18:00

Det visade sig att GB uppskattade min historia och skickade ett presentkort som plåster på såren. Den omvandlade vi genast till två nya glassar.


   

Av Dilemma - 2 april 2014 17:15

Jag och W skulle innan vi tog bilen hem till mina föräldrar sticka in på Ica och handla lite småsaker.


Efter en snabb runda i affären går vi mot kassorna och på väg dit tittar vi ner i glassboxen och får syn på det förföriskt glittrande omslaget till Magnums Marc de Champagne, enligt beskrivningen innehållande en silverfärgad glass med champagnesmak. Vem kan motstå det? Vi slänger ner två glassar i korgen, går till kassan, betalar, packar en kasse och går ner i garaget för att ta bilen hem.


Trots att det finns lediga platser ställer vi bilen precis utanför porten, där skylten säger att man får stanna, men inte parkera. Vi skyndar upp till lägenheten för att byta kassen mot hunden. När vi packar ur kassen får vi syn på glassen. Vi kommer helt av oss och skalar med spänning av det hologramskimrande papperet för att mötas av en glass i silver. Vi äter den i lugn och ro.


Efter glasspausen sätter vi koppel på Wilma, går ner till bilen för att åka vidare och upptäcker en irriterande gul lapp på vindrutan. Parkeringsböter, 500 kr, för att vi stod i tio minuter istället för fem, vilket gör Marc de Champagne till den dyraste glassen jag någonsin ätit.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards