Alla inlägg under september 2018

Av Dilemma - 30 september 2018 11:47

Av: Patrick Modiano


Att en författare har fått nobelpriset ser jag inte nödvändigtvis som ett kvalitetstecken på så vis att det skulle vara en garanti för att jag skulle uppskatta böckerna från en sådan författare alldeles särskilt mycket. Snarare, efter att ha läst böcker från ett fåtal nobelpristagare, så blir jag lite på min vakt. Det kan ha att göra med att mitt första möte med en nobelpristagares roman var Herta Müllers Hjärtdjur. Allt har inte varit lika illa sedan dess, men den var för mig helt obegriplig.


Nätternas gräs handlar om Jean som är tillbaka i Paris och utifrån sina gamla noteringar i en svart anteckningsbok försöker återupptäcka platser, personer och händelser. Man får följa Jean både som ung, och hans äventyr med den mystiska Dannie, och som gammal när han försöker ta reda på var Dannie blev av. 


Jag tycker inte att det är särskilt intressant att läsa den här boken, och den lämnar inget vidare intryck efter att jag har läst klart.


 



Av Dilemma - 9 september 2018 20:34

Av: Daniel Goldberg & Linus Larsson


Det här är en biografi om Markus "Notch" Persson, spelutvecklare och grundare av spelet Minecraft.


Jag kände igen namnet "Minecraft" innan jag läste boken, men jag hade aldrig spelat spelet, eller visste hur det såg ut eller vad det gick ut på. Uppkomsten och spridningen av spelet Minecraft är en otrolig och fascinerande historia och jag tror inte att man behöver vara särskilt intresserad av datorspel för att kunna uppskatta den. Markus Persson går från okänd och fattig programmerare till världsberömd mångmiljardär.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards